Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Nobelpristagaren Harold Pinter

Nobelpristagaren Harold Pinter

Det tal som den nye nobelpristagaren i litteratur Harold Pinter höll blev en enda lång hatpredikan mot USA. Det land som vi har att tacka för att vi lever i en demokrati beskrev Pinter som världens mest ondskefulla land.

Från vilken planet kommer egentligen Harold Pinter
Antal svar på detta inlägg: 103
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

En mycket intressant tråd! Tveksam om jag ska in i den. Imponerad både över Wicked och Ramons inlägg(kunskaper?)
Det slår mig ändock en tanke som uppväxt i ett frireligiöst hem (pingströrelsen).
Alla dessa motsättningar i världen - hur mycket beror det på religion? Kulturella skillnader?
Pinter och hans kritik mot USA - har stor förståelse för den.
Problemet är ju bl a hur yttrandefriheten kan innebära att personer exvis nekas inresevisum i USA. Det tycker jag är under deras värdighet. Visst har Guillou, Myrdal nekats visum? Ska en demokrati bära sig åt så? Vi kan inte komma ifrån att personer i USA kan ha en helt annan uppfattning än vi i Sverige i vissa frågor. Ska vi få skylla oss själva om vi inte förutsett att Amerikanska ambassaden kanske följer våra inlägg och det får konsekvenser?

Frågan är ju stor. Vi ser hur vi behandlar invandrare från olika kulturer. De förstår inte våran och vi begriper inte deras. Och de ska helt plötsligt följa Sveriges lag!
Jag har hittills sagt att man ska skeden dit man kommer och anpassa sig - förstår dock numera att det är nog inte så enkelt.

Men detta är kanske en ny tråd (Göcke)?
Men snälla Ramon. Har du sovit under alla dessa inlägg? Har vi inte kommit fram till att dessa demokratier du nyss försvarat så helhjärtat inte borde stå över kritik? Att USA som nation på många punkter brustit i respekt för internationell lagstiftning och mänskliga rättigheter?

I min mening är det viktigt att idag vända blickarna mot Bushs USA och uppmärksamma alla förbrytelser som idag pågår mot internationell lagstiftning och människorätt. Med Storbrittaniens regerings och Blairs goda minne dessutom.

Diktaturenas illdåd är på intet sätt glömda. Människor uppmärksammar dessa varje dag. Att kritiskt granska demokratierna utesluter självklart inte att göra detsamma med diktaturerna.

Att önska Pinter andra personliga egenskaper än de han idag besitter, att önska honom vara mer som Eyvind Johnson får stå för dig Ramon. Jag är bara förvånad att en person som du själv, som ofta predikar tolerans mot individen och minoriteter sätter en viss typ av personlighet över en annan. Man kanske kan kalla Pinters passionerade engagemang och dramatiska uttryck lite obekvämt. På samma sätt som ibland en svensk kan skruva lite olustigt på sig över en persons "sydländska temprament".

Tack Birger, det var roligt att höra att du uppskattar mina och Ramons inlägg i debatten.
Hej m0zQit0z, Birger och Wicked.
Tack för goda inlägg. Verkligen bra och tänkvärda synpunkter. m0zQit0z, du är verkligen en idealisk Forumdetagare, lite lättsam, bjuder på dig själv, ibland fokuserad, men framför allt en bra lateraliserare (bra lateraliserare är det viktigaste som finns för en debatt och framför allt för en bordskonversation, obs det är inte ett skämt, jag menar verkligen allvar, debatter kan dö av tråkighet utan lateraliserare).

Nu är det så här att om en sådär tjugo minuter åker jag till Arlanda för ett besök i det ÅTERUPPSTÅNDNA Dresden i morgon. Det kan bli lite skakigt med debattmedverkan för mig under det kommande dygnet. Men jag kommer igen.

Måste bara slänga in en kommentar till Wicked innan jag drar: Pinter får väl va som han är. Inte har jag en tanke på att ändra på honom. Och jag tycker nog att det kärleksbud som vi diskuterade om i en anna tråd ska innefatta också Harold (vissa undantag tror jag dock medges).

Men jag beundrar ju Eyvind Johnson, och för att dra till med en samtida, Herbert Tingsten, betydligt mer.

Ha de'

Sida:
« 9 10 11


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem