Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Svenska kyrkan

Svenska kyrkan

För några år sedan gick jag ur Svenska Kyrkan. Vad hände. Inget!!

Jag hade väntat mig att blixten skulle slå ner och döda mig.

Jag kan inte ta till mig deras information. Det är invävt så man fattar ingenting. Bara det tyder ju på att det är sjukt. När inte en enda förklaring kan tolkas rätt. Då är det något lurigt.

Om vi ser oss runt om i världen så är det religiösa krig som pågår. Vi tror på samma Gud men han finns tydligen i flera kopior. Mystiskt.

Vad tycker ni? Studera bifogad länk. Så kanske det blir debatt i ärendet.

Det går rykten att man inte får gifta sig i kyrkan om man går ur.
Det är ren bluff. Bara det!!!

www uturkyrkan se
Antal svar på detta inlägg: 130
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Nästa »

Dom flesta som går ur gör det av ekonomiska skäl..

Hur mycket pengar dom sparar per år vet jag inte..

Det handlar väl bara om nån fjuttig 1000-lapp tror jag..
Ha,Ha Och tala inte om SKATTEN man får lägga varje år över 3000:- till ingen nytta.. Man får ju ändå betala begravningskostnad därutöver.

Nej,jag lämna nog sv.kyrkan nu.
Om man inte är med i kyrkan får man väl ingen begravningsplats?
Annons
Pengar till ingen nytta? Vad svamlar Du om?
Kyrkan är så mycket mer än dop, vigslar, begravningar. Vet Du om att om Du skulle drabbas av en livskris t ex, har kyrkan många duktiga personer som kan hjälpa Dig vidare i Ditt liv. Och det spelar inte någon roll om Du är troende eller ej.
Det kan också handla om att Du har det lite lite knapert, kontakta kyrkan där finns hjälp. Inte av Gud, men ändå en handfast hjälp. Kyrkan har många fonder som behövande söker bidrag hos. Som bröstcancerdrabbad har jag fått bidrag till mina resor till och från rekreationsorter, behandlande lasarett m m.
Kyrkan har också kontaktpersoner som besöker gamla och sjuka som inga anhöriga längre bryr sig om liksom många svårt sjuka barn som dessvärre heller inga anhöriga bryr sig om.
De präster som arbetar står till Ditt förfogande dygnet runt. Är Du ledsen, förtvivlad, förbannad, vill ta Ditt liv m m, m m, kontakta jourhavande präst. Du behöver INTE vara aktiv inom kyrkan för att få hjälp.
När nära och kära lämnar jordelivet behöver man någon att prata med. Inte den som sköter det praktiska, kista, begravningsdag etc, utan någon som lyssnar till Din smärta. Återigen där finns kyrkan och dess personal, kyrkoherde, pastorer m fl. Du är aldrig ensam om Du är medlem i Svenska Kyrkan.
Tänk att det skall vara organisationer för precis allt.
Har vi slutat att tänka själva här i Sverige och slutat att fatta egna beslut.
viinikka_86

Man får begravningsplats,det betala du därutöver(kolla skattebeskedet)

Moppan!! Jag har betalat nog till sv.kyrkan i 50 år!! Nu får det vara nog!!
Begravningsplats får alla. Den betalar du för. Så var inte orolig.

Jag fattar nog att kyrkan är en tillflyktsord för många vilsna. Vad skall den ha för nytta annars. Men det finns mycket annat att vända sig till om man är i kris. Vi har ju IS så vi är skyddade.

Men det är frågan om det dom predikar. Det är ju obegripligt. I alla fall för mig. Undrar vem den helige ande är. Det har jag inte listat ut på 68 år.

Jag kommer nog att dö i ovisshet om kyrkans ställning i samhället.
Dom är inte moderna och kan inte marknadsföring.

Men dom äger 30 miljarder. Det är affärer på hög nivå.

Om vill köpa en kyrka. Undrar vad den kostar i exempelvis Stockholm.
leiake , vad skall du med en kyrka till, hade du inte sålt huset.
det måste ju ha varit av en anledning.
Jag gick ur svenska kyrkan för ett par år sedan och jag har inte märkt någon skillnad. Den enda skillnaden är den att jag får ut lite mer pengar i pensionsutbetalningarna. Vad är det att du inte skulle få någon begravningsplats om du inte är medlem i Svenska Kyrkan? Ingen tror väl ändå att det är någon som skulle vilja ha dig kvar ovan jord? Och i Sverige får vi inte läggas var som helst utan nog kommer du ner i vigd jord även om du står utanför kyrkan. Begravning får du också. Den betalar man ju redan för. Vad beträffar präster och andra aktiva inom kyrkan beträffar så kan jag bara säga att där finns mycket förljugenhet o falskhet. Ung som att om du går i kyrkan varje söndag så är du en bättre människa. Det är ungefär som "Då tar jag tagelskjortan på" om ni kommer ihåg det revyinslaget. Prästerna är vanliga kollektivanslutna arbetare med en universitetsutbilding i religion. Men inte går dom in på sin fritid och jobbar ideellt utan betalning. OK det finns kanske en och annan som gör det men majoriteten jobbar som alla andra. Sen har jag för mig att Jesus(om vi nu ska diskutera dessa tempelbyggnader) hyste ett stort förakt för dessa herrar som satt i sina fina tempel. Han var ju ute bland folket och predikade. Det måste ju innebära att din kyrka finns där du är.
Leiake!

Sv.kyrkan är ett känsligt ämne i detta land. Men våran präst läste lite för oss när vi gifte oss,han kommer att säga några ord vid min kista oxå.

Men mer blir det ju inte.... Så jag har betalat min del till sv.kyrkan

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem