Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Svenska kyrkan

Svenska kyrkan

För några år sedan gick jag ur Svenska Kyrkan. Vad hände. Inget!!

Jag hade väntat mig att blixten skulle slå ner och döda mig.

Jag kan inte ta till mig deras information. Det är invävt så man fattar ingenting. Bara det tyder ju på att det är sjukt. När inte en enda förklaring kan tolkas rätt. Då är det något lurigt.

Om vi ser oss runt om i världen så är det religiösa krig som pågår. Vi tror på samma Gud men han finns tydligen i flera kopior. Mystiskt.

Vad tycker ni? Studera bifogad länk. Så kanske det blir debatt i ärendet.

Det går rykten att man inte får gifta sig i kyrkan om man går ur.
Det är ren bluff. Bara det!!!

www uturkyrkan se
Antal svar på detta inlägg: 130
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Nästa »

mycket som kyrkan och dess anställda gör är bra på flera sätt.
Det finns inga bättre personer att hjälpa till vid sorjearbete, olyckor och andra personliga kriser i samhället.

Jag gick ur svenska kyrkan för ungefär 10år sedan och har inte ångrat mig.
Min anledning var att jag personligen inte är troende och därav inte känner något behov att betala till något jag inte tro på.

Men kyrkan har min största respekt för det dom gör i samhället.

Jag anser att med de medel dom redan har så bör dom kunna göra placeringar och investeringar så att dom som vilket företag som helst kan utveckla sig utan skattemässiga behov.

Om man ska betala någon extra skatt förutom den statliga-, kommunala-, landstingsskatten så borde tv-licensen vara obligatorisk skatterelaterat för att unvika fuskare och på så sätt få bra oberoende tv-, radiokanaler.
När jag föddes blev jag automatiskt medlem i sv.kyrkan (utan att fråga).

När jag vid 15-års ålder gick med i facket,blev jag medlen i sossarnas parti utan min vetskap ....

Men nu är jag så gammal att jag fatta vad som pågick på den tiden. Tack och lov att man man kan bestämma själv.
Göcke skrev: "Tänk att det skall vara organisationer för precis allt. Har vi slutat att tänka själva här i Sverige och slutat att fatta egna beslut."

Det var ju inte det jag skrev om iaf. Behovet av hjälp när livet krisar är mycket stort. Vart ska alla vilsna själar ta vägen? Till socialen, psykologer med jättelånga köer, vänner, bekanta? Vad är det som gör att Ni inte vill vända Er till kyrkan och dess kunniga personal? Man behöver INTE vara troende eller medlem i kyrkan.
Just nu tycker jag nog att de flesta av Er är ute och "cyklar", Ni bara babblar för att kommentera i största allmänhet. Något konkret avståndstagande mot kyrkan har jag inte kunnat notera, förutom en del tramsinlägg som enbart handlar om pengar.
Med handen på hjärtat, när någon av Dina nära och kära avlider vad gör Du då? Vänder Dig till Socialen? Tror inte det. Kontaktar vänner, bekanta, nära och kära - givetvis, men sedan då? Vem ger Dig råd och tröst i en svår situation? Begravningsbyrån? Glöm det, dom som så många andra ska bara tjäna pengar. Men vem tröstar och ger stöd när det krisar? Dina vänner? Tror inte det. Hela Din livssituation är i gungning klarar Du det själv?
Troligtvis eftersom svaren hittills har visat på det. Men f´an trot. Alla behöver vi stöd och hjälp i en svår stund och där finns ........... till Din hjälp.
Annons
Moppan , jag vill nog hålla med dig.

det jag är förvånad över är att man måste ha en sida för att
få människor att gå ur kyrkan.
Jag har alltid trott att man kan välja själv.
att det är ens egna övertygese som styr detta.

men varför skall man då pådyvla andra detta.

vi har religionsfrihet i sverige, men vi kan lika gärna stå utanför.
ingenting hindrar oss att göra det.

men jag beundrar människor som hjälper varandra i kris
utan att lyfta på håven för att få egen vinning.
Moppan!

Vi svamla inte! Sv kyrkan gör många bra saker,och det kan vara fint att gå till kyrkan i bland.

Saken gäller på vilket sätt man ta in skatt på,via skattsedeln.Jag tror att det finns många som inte ens tittar på hur mycket skatt sv.kyrka ta in. Och informationen har varit dålig! Nu börja folk att fatta att man kan spara 3-4000 kr om året på att gå ur sv.kyrkan. Det är ganska mycket pengar. i alla fall för en pensioner .
www svenskakyrkan.se/svk/nycklar/historia.htm
Jag är inte det minsta religiös men nog tycker jag att vi behöver kyrkan
Thomas2:

OT.

Att byta elbolag sparar också massa pengar per år och att stoppa sina egna strumpor och laga sina egna kläder, göra sitt eget bröd, smör plus att handla mindre onödigheter, köra mindre bil m.m.

Har ni det förresten det billigaste elbolaget?
Jag är också en pensionär, men jag betalar mer än gärna den skatt som går till kyrkan. 4 000/år = ca 280 kr/månad. Vad gör Du för det beloppet istället? Lever rajtantajtan! Anlitar privat psykolog/begravningsförättare när Du behöver det? Men Du ska veta att, den kostnaden överstiger 1000-falt vad kyrkan kostar på ett år.
När en anhörig ska jordfästas, har Du tagit reda på fakta vad det kostar? Skulle inte tro det. Alla, kanske inte Du, pratar bara i "runda slängar" om vad det kostar. Men, utan att veta exakt, måste Du/Ni betala för varenda tjänst som behövs. Förrättare vid begravningen, transporter m m. För Du/Ni tror väl inte att man kan "göra sig av med" den döde på ett enkelt, kostnadsfritt sätt? Kasta någon i sjön, bränna kroppen går ju bara inte. Det finns regler för vad som gäller.
Så vad ska Ni hitta på för att spara pengar? Glöm heller inte att det finns det vänner och släktingar som gärna vill ta ett sista farväl. Vad säger Ni till dom?
Och inte minst viktigt, vi måste alla visa respekt för den avlidne hur vi nu än gör.
Som medlem i Svenska Kyrkan ingår kostnaden för de flesta av ovanstående uppdrag i den skatt man betalar.
ubuntu33:

El är jag så illa tvungen att ha,baka bröd,ja. Men var jag vill ha sagt är att jag har betalat min del till sv.kyrkan i 50 år!!! Det räcker väl??
Det finns ju borgerlig begravning.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem