Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Svenska kyrkan

Svenska kyrkan

För några år sedan gick jag ur Svenska Kyrkan. Vad hände. Inget!!

Jag hade väntat mig att blixten skulle slå ner och döda mig.

Jag kan inte ta till mig deras information. Det är invävt så man fattar ingenting. Bara det tyder ju på att det är sjukt. När inte en enda förklaring kan tolkas rätt. Då är det något lurigt.

Om vi ser oss runt om i världen så är det religiösa krig som pågår. Vi tror på samma Gud men han finns tydligen i flera kopior. Mystiskt.

Vad tycker ni? Studera bifogad länk. Så kanske det blir debatt i ärendet.

Det går rykten att man inte får gifta sig i kyrkan om man går ur.
Det är ren bluff. Bara det!!!

www uturkyrkan se
Antal svar på detta inlägg: 130
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Nästa »

Det har dessutom hänt en del i Svenska Kyrkan sedan du var barn leiake och inte fick leka på långfredagen. Kyrkan är idag öppen och hjärtlig, inte stel och fördömande.
..."jigsaw"...jag tillhör nog dom om själv har "drivit upp tempot" här p IS men jag vill ändå inte vara ochyysst. Rätt skall vara rätt osv.
Och kyrka eller inte - miljoner troende av olika samfund och kyrkor ger sina liv till ngt dom tror på. Att inte tro är också en tro... Jag har inte måttstocken o ingen annan mänska heller...
Sv kyrkan har åtminstånde till för några år sedan haft en enorm makt över människor, man blev nästan betraktad som landsförädare om man gick ur sv.kyrkan,åtminstånde på landsbygden .

Det är slut med det nu kan vi bestämma själva om vi vill vara kvar eller inte.

Tack å lov!
Annons
Det är väll upp till var och en vad dom vill och tycker, jag tycker synd om människor som skäller på andras åsikter jag fattar inte varför dom gör så, dom kanske behöver prata med någon
ubuntu33!

Hur kan du påstå att denna tråd spårat ur. Jag svär vid Gud att jag har bara tagit 20 cl. Alvedon.

Jag har nämnligen ont i min ena mungipan.

P.S. Du verkar trevlig och humoristisk. Vad har hänt!!
vad handlar tråden om?
Jaha..då ska jag också ta en liten alvedon..hehe..

Fast jag håller mig till 4-6 cl..

Blir ändå lite lockad att blanda mig i tråden Svenska kyrkan.
Kort om mig: Uppväxt i ett pingstvänshem. Gått Söndagsskola. Deltagit i många möten. Fått höra: "Lämna ditt liv i Guds händer. I morgon kan det vara försent..." Som 10-åring var det då inte alla ggr så lätt att somna. "Kanske man inte lever i morgon och hamnar i Helvetet".
Trots påtryckningar blev jag ej "frälst".
Missonärer som Pingströrelsen skickade till Afrika -varför fick de i Afrika inte behålla sin tro? Var pingströrelsens tro den enda rätta?
Korstågen ställde väl bara till problem.
Mitten 60-talet gick jag ur Svenska kyrkan(SK) som jag blivit född in i då mina fföräldrar var med även där förutom Pingströrelsen. Kyrkans behandling av Kvinnliga präster tyckte jag var ovärdig. Då jag dessutom aldrig sökt medlemsskap i SK varför skulle jag vara med där? (Jag gick inte ut av skatteskäl). Varför kunde de präster som inte fogade sig i att kvinnor kunde bli präster få fortsätta i SK? Obegripligt. Och varför stannade de? Ännu mer obegripligt men misstanke är att det var av ekonomiska skäl. Ännu värre.
På 50-60 talet var det mesta synd inom Pingströrelsen. Gå på bio, dansa, klippa håret för kvinnor, sminka sig, höra på Radio Luxemburg etc.
TVns genombrott slutet på 50-talet har dock betytt mycket för en "normalisering", liberalisering. Kommer dock ihåg en tants kommentar när handlarn oppa byn skaffade sig en TV, då sa hon "Nu har han släppt in djävulen i huset"
Tog bara något år så fick Pingstvännerna inte minst via TV en helt annan syn på världen, filmer, etc.
När Gagarin var uppe i rymden såg man att jorden inte var platt som det står i bibeln (fast där menas nog väderstrecken).
Idag är inskränktheten betydligt mindre bland frireligiösa, de är mer som vanligt folk, kan t o m dansa och ta ett glas vin.
Jag högaktar en del Pingstvänner, de får tro på det dem vill, i vardagslag är de som vilken "syndare" som helst nästan. Men de som fördömer vanliga medmänniskor har jag inget överseende med.
Som avrundning skulle jag kunna säga:
Religion har ställt till det en hel del djävulskap i världen. Även om det finns i stort sett en Gud om man jfr religioner så är det tillämparna, politikerna inte minst som ställer till det.
Kan folk må bra genom en viss tro så inte mig emot. Men varför inte mer eukemik i så fall, att de närmar sig i de olika lärorna? De 10 budorden fungerar tycker jag som normer i ett samhälle. Du ska inte stjäla. Du ska inte ... Normer behöver vi i ett civiliserat samhälle. Men vi som inte tror på nån annan än Lind i Kramfors eller vem det nu var, vi borde få slippa Sveriges statsreligion, slippa andakter via TV etc. (ON/OFFknappen finns ju) Men varför ska licenspengar gå till sånt????
Vi borde inte födas in i SK om en av föräldrarna är med. Ett klart systemfel. Vill man vara med i en organisation så är det självklart att man måste ansöka om det.
Känner för övrigt ingen rädsla att hamna i Helvetet när jag tar farväl.
Ha en fortsatt trevlig Påsk med äggen menar jag och ledigheten.
Orkar någon läsa detta? Men det finns inget stopp/begränsning på IS
Vad säger du Leiake? Klokt beslut att gå ur SK.
Ja tycker ni ska skicka era inlägg till Svenska Kyrkan dom löser säkert era problem ni har ju massor
Jag förstår inte, har kyrkan haft "en enorm makt över oss"? På vad sätt då i så fall?
Det har väl hela tiden varit frivilligt om man vill delta i olika aktiviteter eller hur? Att vi årligen via skattsedeln betalat för möjligheten till dop, konfirmation, vigslar och begravningar m m med bistånd av kyrkans personal är mer än väl värt de belopp vi betalat via skattsedeln. Om man däremot av andra skäl (troende i andra religioner) inte velat vara delaktig i kyrkan kan jag förstå. Men, slutligen vad är det för pengar vi pratar om? Mycket små belopp vill jag påstå.
Så, vad är det vi tjafsar om - egentligen?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem