Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Svenska kyrkan

Svenska kyrkan

För några år sedan gick jag ur Svenska Kyrkan. Vad hände. Inget!!

Jag hade väntat mig att blixten skulle slå ner och döda mig.

Jag kan inte ta till mig deras information. Det är invävt så man fattar ingenting. Bara det tyder ju på att det är sjukt. När inte en enda förklaring kan tolkas rätt. Då är det något lurigt.

Om vi ser oss runt om i världen så är det religiösa krig som pågår. Vi tror på samma Gud men han finns tydligen i flera kopior. Mystiskt.

Vad tycker ni? Studera bifogad länk. Så kanske det blir debatt i ärendet.

Det går rykten att man inte får gifta sig i kyrkan om man går ur.
Det är ren bluff. Bara det!!!

www uturkyrkan se
Antal svar på detta inlägg: 130
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Nästa »

Man får väl betala till begravningsbyrån oberoende om man är med i sv kyrkan eller inte..transporter m.m...sen om man gått ur kyrkan så är det väl troligt att man vill ha en borgerlig begravning...
Javisst finns det borgerlig begravning, men vad kostar det då? Inget är gratis, det vet Du väl?
Begravningen kosta lika mycket om man är medlem eller inte. Den lär inte blir billigare för man är med i sv.kyrkan
Annons
Jag betalar fortfarande skatt, varför skall jag göda präster i svenska kyrkan?
Thomas2: Hur betalar Du en borgerlig begravningsförättare då? Tror Du de är gratis? Glöm det.

Pellet skrev: "Jag betalar fortfarande skatt, varför skall jag göda präster i svenska kyrkan?"
Hur då menar Du, göda präster i svenska kyrkan?
Moppan!

Bara för man är medlem i kyrkan blir inte begravningen billigare , den kosta lika mycket,och utförs på samma sätt. Begravningsplats har ja betalat många ggr. om via en särskild skatt.
Kyrkan lever kvar i medeltiden med sina ritualer. Jag har gått ur kyrkan för att jag inte tror på deras eller några andras gudar och då skulle det vara hyckleri att vara kvar. Jag var kvar så länge mina föräldrar levde av respekt för dom. Rätt eller fel?
Viktor:

Ok..men då är det på grund av ateism man går ur..och är man ateist så är det väl rimligt att gå ur svenska kyrkan..

...är utbildad pastor och troende men svär när jag slår mig p tummen m hammaren och nobbar inte nubben till sillen.
Gjorde en del av min pastorspraktik i svenska kyrkan och är delvis utbildad i USA. Har över 130 högskolepoäng i bl.a teologi.
Det enda skälet att vara deltagare/medlem i en kyrka, oavsett vilken, är väl att man delar just den kyrkas ideologi/värderingar. Annars blir det hyckleri.
Världen befolkas bl.a. av 1,5 miljader kristna - självfallet kan alla ha fel men religion fyller otvedtydigt en stor roll i många mänskors liv.
De religiösa krigen är inget annat än makt o penninghungriga potentater som finns precis överallt. Politiska åsikter skapar också krig men ingen skulle komma p tanken att "förbjuda" politik av den orsaken.
ubuntu33!

Ateism= jag tror inte på Gud.

Jag kan ha fel om mitt omdöme om dig. Du är en mystisk man/kvinna.

Kan du inte i korta ordalag avslöja vem du är. Jag är så nyfiken. Please!!

Du är väl förtrogen med detta Forum. Helt klart.

Dina senaste inlägg är av världsklass. Men det finns ett fel. Du kommer inte fram till det konkreta. Du sviker på slutet.

Du kanske är pensionerad politiker.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem