Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Ekonomi och hem

Svenska kyrkan

Svenska kyrkan

För några år sedan gick jag ur Svenska Kyrkan. Vad hände. Inget!!

Jag hade väntat mig att blixten skulle slå ner och döda mig.

Jag kan inte ta till mig deras information. Det är invävt så man fattar ingenting. Bara det tyder ju på att det är sjukt. När inte en enda förklaring kan tolkas rätt. Då är det något lurigt.

Om vi ser oss runt om i världen så är det religiösa krig som pågår. Vi tror på samma Gud men han finns tydligen i flera kopior. Mystiskt.

Vad tycker ni? Studera bifogad länk. Så kanske det blir debatt i ärendet.

Det går rykten att man inte får gifta sig i kyrkan om man går ur.
Det är ren bluff. Bara det!!!

www uturkyrkan se
Antal svar på detta inlägg: 130
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Nästa »

Harmlös javisst, det är säkert du med kent57, men dessvärre inget bra skäl till att bete sej illa. Folk diskuterar kyrkan och så hoppar han in och säger att

han skiter i gud och börjar pladdra om vem ubuntu kan vara, illa.
pluppen...förstår din reaktion och jag själv är som sagt troende MEN "leiakes" inlägg får man liksom lära sig att "se mellan raderna". Han är som han är och är en ärende för moderatorerna att styra. Att hela tiden stångas med hans inlägg ger inget gott till tråden heller.
www.internetstart.se/forum/regler.asp
Annons
Nej ok, det kan du ha rätt i.

Men det är synd, IS har väldigt många medlemmar som med all säkerhet skulle kunna bidra med massor av trevliga inlägg, men som föga fårvånande drar sej för detta då dom ju sett att det alltid slutar med trams.

Det finns säkert en anledning till att endast ett 10-tal använder sej av forumet.
För den ringa avgift Du betalar till Svenska Kyrkan får Du och Din familj desutom bl a möjlighet att delta i konfirmandundervisning, kyrkans barntimmar, lekis, sammankomster med andra föräldrar och barn m m. Helt utan att man "pådyvlar" Dig något Du inte vill ha. Och inte minst, vid behov finns alltid en präst att tala med.
Så sluta tjafsa, den ynka lilla skatt Du/vi betalar till kyrkan, ger så mycket tillbaka så det har både Du och jag råd med.
pluppen!

Jag har anmält dina inlägg till moderator. Vi får hoppas han är nykter. He,he!!

Skämt åsido. Jag vill inte bråka med dig. Men måste erkänna att det känns roligt att bråka. Men det är ju lite av kryddan i tillvaron. Betänk att jag sitter ensam i mitt stora hus. Ingen att prata med på hela dagen. Det kommer en
gammal bekant och byter blöjor på mig kl:02:00. Dj..la dum tid. He,he!!

Vad skall vi med ett Forum där alla är snälla.

Men vi skall inte vara elaka. Men om du skall vara ärlig" pluppen". Jag tycker nog att jag är nöjsam.
..."plupen"...håller med dig...har själv tänkt samma tanke...forumet är illa trångt och IS har massor med medlemmar som aldrig uttalar sig...Vad det beror på är väl en gissningslek mest...
Vad är det här nu då? Håll Er till ämnet gubbar! Eller håll tyst.
Var glad att det är leiakes "egen" tråd han pladdrar sönder.

Vad gäller Gud så är han ingen instans som griper in när människan inte har orken att försöka själv. Gud gav oss den fria viljan och det är upp till oss att använda den. Han efterlämnade en bok som är ett slags rättesnöre och som många människor finner tröst i att läsa.

En liten anekdot om Gudstro:

Det var en stor översvämning och en man kämpade för sitt liv hängande i kyrkans spira. Vattnet forsade omkring honom och han bad frenetiskt till Gud om hjälp och fast i sin övertygelse såg han en trädstam komma flytande. Han tänkte att Gud kommer att hjälpa mig så han lät stammen flyta förbi. En båt med räddningspersonal kom fram till honom och erbjöd honom att kliva i båten men han tackade nej, "Gud hjälper mig" ropade han till räddarna. Till slut kom en helikopter och sänkte ner en ytbärgare för att rädda mannen, men även denna gången tackade han nej med samma motivering. En stund senare orkade han inte längre utan drunknade.

När han sedan stod framför Gud i Himlen var han inte lite förargad och besviken över att Gud inte hade hjälpt honom. Gud svarade "du ville ju inte ta emot min hjälp; först sände jag en trädstam, sedan en räddningsbåt och till slut en helikopter, vad mer kan du begära?"

Alltså gäller det för oss att tro på att det finns en Gud och se hur han hjälper oss. Medlem i Svenska Kyrkan eller inte spelar nog inte så stor roll i det sammanhanget. Kyrkan har en stor social betydelse, det måste man komma ihåg. Kyrkan ska vara en plats dit vem som helst får komma och känna värmen och friden.
Men vill man inte förstå hur det fungerar så kan man heller inget begripa. Det handlar inte om att man som kristen måste springa omkring med en gloria utan det egentliga budskapet är kärlek till sin nästa och medmänsklighet. Det har vi för lite av idag. Det är fler som dör ensamma idag än för 50 år sedan, då brydde man sig om varandra lite mer.

Stöd kyrkan istället och skapa en plats utanför alla motsättningar, vi är alla lika egentligen.

Nu blev det ett sånt där långt och tråkigt inlägg igen leiake, men du kan ju fösöka stoppa mig...
Håll dig till ämnet Moppan, här gällde det ju att gå ur svenska kyrkan.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem