Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Våldtäkt på folket!

Våldtäkt på folket!


Jaha, nu sitter man här och har funderingar på den värld man lever i, den värld man beriker, och ibland våldtar.

Men vad är rätt och fel ? Och vem bestämmer det ?

Jag tycker inte om bögar! Men jag får inte säga det högt, för då blir jag kallad för enkelspårig, fördomsfull och föråldrad.

Jag tycker inte om kvinnosakskvinnor! Men jag får inte säga det högt heller,...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 131
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Nästa »

Chris! Du skrev: "jag tycker om att kunna välja själv och inte få berättat för mig vad jag skall tycka, göra och känna."
Ja, så känner jag oxå, men du vill ju gärna berätta för andra vad de ska göra, åtminstone om de är kvinnor.
"Man brukar säga att skönhet kommer inifrån, man brukar också säga att det bara är något som fula människor säger.... Det låter lite så på dig just nu, även om du inte säger det ? Att du tycker att min syn på kvinnan är gammalmodig och insnöad och tråkig kanske beror på att du aldrig blivit uppskattad för den du är, utan istället för det du gör ?" En märklig teori tycker jag, menar du att mitt utseende är avgörande för vem jag är? Sen är det ju oxå så att allt jag gör, det gör jag inte för att du eller nå'n annan man ska gilla det, jag gör faktiskt en hel del saker för att JAG gillar det. Ibland kan det jag gör resultera i att jag får valkar i händerna, men jag har då aldrig fått mindre uppskattning från min man för det, eller sett några tecken på att jag attraherar honom mindre.
Svar till Linda //

Du refererar till din Man som om han vore en referens punkt för allas tycke och tänkande, låt mig upplysa dig om att så inte är fallet............ Om han tycker att det är ok att ha en hustru som kan tänka sig att jobba med avlopps sanering eller som gruvarbetare, so be it....

Det är väl allas rätt att ha en åsikt....

Så även min, och jag har ALDRIG, låt mig upprepa ALDRIG sagt att alla skall tycka och känna som mig! Tvärtom!

Jag har däremot bett er deltagare att reflektera över ämnet och komma med era åsikter...

Du pekar ut mig som en enväldig diktator som talar om för alla hur världen skall fungera, det är väl också ett snedsteg, eftersom jag bara ytrrar MINA åsikter.... Om du känner för att leva efter mina åsikter, så för all del.. gör det..

Det känns som om flertalet här tycker att allt är frid och fröjd i samhället och att vi verkligen är på rätt väg! Eller ?

Eftersom jag tycker mig ha en ganska sund inställning till livet, och en ganska god distans till mig själv så är det inte svårt att diskutera såna här ämnen, men många går på som om jag hade gjort något sorts personangrepp ? Ta ut lite distans till ämnet och försök att se till hela ämnet i diskussionen istället och lämna sedan era åsikter om samhället i stort, vilket faktiskt var meningen med den strängen från början!

Tycker ni det rätt av staten att bestämma hur länge och hur ofta du skall vara med dina barn?

Tycker du att det rätt av staten att bestämma att homosexuella skall få gifta sig i kyrkan, som ej är förenligt med bibeln och dess syn på homosexualitet ?

Tycker ni det är rätt av staten att dom skall tala om hur många kvinnor det skall finnas i ledningen på företag, om det går ut över kompetensen att utföra arbetet ?

Tycker ni det är rätt att du inte skall kunna vara intim med en tjej när hon är onykter för att riskera en stämning ?

Tycker ni det är rätt av staten att reglera invandringen till sverige utifrån variabler som inte är egala i diskussionen, istället för att fokusera på en fungerande migration och införlivelse i samhället för den stora del invandrare som idag är en belastning för oss alla.

Tycker ni det rätt att lägga ner ett kärnkraftverk baserat på ett beslut taget i en folkomröstning för många år sedan, när det är så uppenbart att variablerna för beslutet helt har ändrat sig i dagsläget? Utgångspunkten har blivit en annan, och större del av befolkningen tycker inte så längre! Dessutom så är det ingenting annat än en flört till miljöpartiet för att säkra för en gemensam politisk frund i andra beslut.

Det är detta ni skall refelktera över och inte mina personliga åsikter om varje sakfråga som har kommit fokus i denna diskussion! Det är ju ganska orelevant vad jag tycker, då jag saknar makten att utöva mina övertygelser på er.

Så ta och lugna ner er en smula och tänk lite större istället!

// Chris
Nej Chris jag dömmer inte ut dig på något sätt och inte vill jag kalla dig för något oanständigt heller.
utan de ord som jag har referat till ligger i de vanligt förekommande liknelser vi har sedan flera generationer tillbaka.
Men det är svårt att se den röda tråden som du vill framföra som en bra grej.
Det är fritt att tänka och tycka i Sveriges avlånga land.
och det tycker jag att vi skall värna om.
Men jag uppfattade hela denna tråden att var så bred att
det kanske hade varit bättre att starta den med en lite mindre
anfallsvinkel.
Och som du vet vid detta laget så är vi nog många som tycker olika när man kommer in i diskussioner.
Och sedan så är relationer mellan människor och olika kön ett
väldigt känsloladdat ämne att ta upp. Där finns det nog lika många önskningar/riktningar som det finns människor.

och där faller jag nog av mot dej Chris , jag vill ha en mjuk attityd till människors relationer mot varandra.

och framför allt så skulle jag alldrig kunna säga åt min hustru
att jag vill att hon skall jobba mer för att bli så fotomodell lik som möjligt. Eller att hon inte får göra kariär som egen företagare bara för att jag måsste tvätta kallsongerna och städa lägenheten själv.
Nä jag blir stollt av att man kan hjälpas åt i en rellation osh då spelar inte några könsrollstänkande in.
Så som jag ser det är samspelet viktigare än en massa uppsatta regler.
Teamwork är ordet.
och ett bra parförhållande bygger på ömsesidgt förtoende och ödmjukhet inför varandra.

mvh // göcke
Annons
Oj Chris det du tog upp senast
är ämnen för egna trådar minsan.
Tunga frågor.
skall man vara så bred i en diskussion
så är det helt omöjligt att följa diskussionen.
Det spänner ju över hela samhällsdebatten.
och den präglas mycket av nuet.
se på mig, jag är inte bättre en andra att reagera starkt.
på morden i Linköping.
och vill se parralleller med annat i samhället

//göcke
För ett tag sen skrev du "Svar till Elias / Jorak /Muggan / " Men jag hittade inget svar till mig. :'-(

Du pratar om att du tvivlar på att samhället är på rätt väg och att alla minoriteter får för mycket uppmärksamhet.

Är det inte så att du startade tråden just för att DU kännde dig som en minoritet och ville kolla om du inte var ensam? En gissning från min sida.

Har jag fel? Men jag känner att jag börjar bli tvungen att göra så (gissa) eftersom när du blir trängd av andras argument börjar du svamla om något annat så att det är svårt att föra en ordentlig dikusion.

Elias frågade dig om du tycker att det är äckligt när ett par, en man och en kvinna, inte har barn? En väldigt intressant fråga tycker jag.
___

Du räknar upp en massa fall där samhället har försökt påtvinga förändringar i samhället just för att alla tycker olika. Min mening är att några har varit bra och andra mindre bra, men har de plats i det här forumet? Det intressantaste skulle ju vara att starta nya trådar där vi kan diskutera dessa ämnen var för sig. Skulle det inte visa sig intressantare vad folk tycker och tänker om frågor specifikt och inte generellt som du vill försöka förmedla? (tror jag...)

P&K för den här gången!
Hej igen Chris !
Jag har skrivit ett inlägg tidigare i detta ämne och sedan har jag då och då läst de inlägg som fortsätter att komma in.
Jag prisar fortfarande dina inlägg mycket högt och tycker att
det är strongt av dig att du fortsätter att diskutera och hävda
dina grundläggande och i mitt tycke sunda synpunkter och åsikter.

Det är helt sant att alla vi som har ungefär samma syn på de frågor som tas upp är alldeles för slappa och tysta. Det som räknas och hörs idag är populistiska vinklingar som räknas som up to date att uttrycka. Vi som inte tycker att det är speciellt tilltalande med t ex homoparader, feminister som hatar allt som kallas manligt, fjollförslag om att staten ska bestämma om mannen ska vara barnledig eller ej, och liknande poppis-grejor vi är ju alla helt knäppa och rasister
bara för att vi tycker att det finns vissa grundläggande normer som bör fortsätta att gälla.

Det vore kul om några fler ville uttrycka sina synpunkter i det här debattämnet. Vi får se vad fortsättningen blir.

Hej så länge vi står på oss och håller på vissa grundläggande mänskliga normer, det är ändock de som kommer att fortleva i längden.
Vanliga feminister hater inte allt som heter manligt, Anders.
De tycker bara att kvinnor och män ska ha samma chanser här i livet.
Jag förstår inte vad det är för hemskt med det.
------------

"Chris, tycker du det är äckligt när ett par, en man och en kvinna, inte har barn?"

"Svar till Elias // Absolut inte! Bara för att man kan, kanske man inte skall.... Det går att applicera i nästan allt och gäller även här."

Bara för att man kan vara ihop med en tjej behöver inte det betyda att man måste, eller?
Hej Anders , det skulle vara bättre om vi tog och disikerade
frågeställningarna till att bli i mindre grupper och inte så brett
som denna tråden har varit.
Chris har radat upp en hel radda med områden som han vill
att vi skall diskutera.
Du får gärna starta en tråd Anders men då bör den vara en delmängd av tex grundläggande mänskliga värderingar.
eftersom det är ett stort område.
och som du själv skrev, vissa grundläggande mänskliga normer. så vi kan kanske ta en sådan norm till att börja med

eller kärnkraftverkens vara eller inte vara.

vad tycker ni
mvh göcke
OK. Göcke , Jag kan hålla med dig om att ämnet "Våldtäkt på folket" har svällt ut väldigt mycket. Men tyder inte det på att frågeställningen är intressant för många människor som besöker Forum ? Det är helt rätt att det blivit alldeles för många delområden som kommit upp under denna rubrik. Det var troligtvis därför som jag uttryckte mig som jag gjorde när jag ville framföra till Chris att jag helt är inne på samma linje som han uttrycker.

Jag ska försöka att inte komma med några fler inlägg i ämnet. Men jag kan inte garantera att jag kan hålla helt tyst, det beror på vilka ytterligare inlägg som kommer under denna rubrik.

Jag håller helt med dig om att kärnkraftens vara eller inte vara är ett mycket intressant ämne att ta upp.
Många "grönsaksfanatiker" skulle säkert komma med och försöka övertyga både mig och Chris om att vi klarar oss jättebra med att fylla stränder och bergsknallar med vindsnurror. Många tror ju på sådana fantasier bara för att det är poppis att tycka så. Oavsett vad verkligheten och kalla fakta talar för.
Anders visst skall du svara på inlägg som du är intresserad av
men för att hålla ihop en tråd så får den inte bli för bred, den svämmar lätt över då.
mvh // göcke

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem