Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Våldtäkt på folket!

Våldtäkt på folket!


Jaha, nu sitter man här och har funderingar på den värld man lever i, den värld man beriker, och ibland våldtar.

Men vad är rätt och fel ? Och vem bestämmer det ?

Jag tycker inte om bögar! Men jag får inte säga det högt, för då blir jag kallad för enkelspårig, fördomsfull och föråldrad.

Jag tycker inte om kvinnosakskvinnor! Men jag får inte säga det högt heller,...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 131
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Nästa »

En artikel som passar diskussionerna i den här tråden lite. Skriven av en kvinna som intervjuar en Annica Dahlström (professor i histologi och neurobiologi) om kvinnor och män. Ett citat: "tjejerna som läste matematik som regel var mer plattbröstade"

http://www.svd.se/dynamiskt/ledare/did_7917995.asp


Jag tror att felet med samhället är att vi försöker dela upp vardagssaker i två fack - mannligt och kvinnligt. Det tjusiga är att verkligheten inte är lika svart och vit som vi vill. Så om man ens lägger in värderingar på vad som är kvinnlig och mannligt gör man fel direkt från början.
I särklass det bästa jag läst på länge!
Det går helt enkelt inte slita sig från det här! Inte med debattörer som Los Lovos i alla fall! Vad får du allt ifrån ?


"Så bekvämt att inte delta i diskussionen längre nu när du har insett att alla dina åsikter är baserade på "känsloargumentation" understödda av "bevis" av anekdotkaraktär."
----------------------------//
Svar :

Los Lovos...... Det du skriver får mig att snabbt tänka på en rättsal.... Var kommer du ifrån ?

Mina åsikter är i allra högsta grad baserade på känslor, det är väl det vi diskuterar eller ? Vad jag tycker och inte tycker om i samhället, vad jag accepterar och inte accepterar bygger ju helt och hållet på vad jag "känner" ! ! ! Är du helt "lost" eller? "Bevis....."? Driver du en rättssak ? *asg*

----------------------------//

"Det är skrattretande att du "avslutar" ditt deltagande med dåligt underbyggda "påhopp" på alla andra. Du har mycket dålig koll på vad jag har sett och upplevt."

----------------------------//
Svar :

Vad menar du med svagt underbyggda påhopp ? Jag drar en paralell mellan att leva i världen, och att läsa om den! Där jag p.g.a ditt sätt att raljera med källor och faktaböcker sorterar in dig i facket... läsa om världen.... Jag sa ju också att det var ett påstående från min sida som jag öppnade för tolkning.....

---------------------------//
"Jag antar att du blir lite ledsen nu när du inser att min argumentation är underbyggd, medan din bara är löst fyllebabbel."

---------------------------//
Svar :

Underbyggd av vad? Lägger du en grund på vilken jag skall basera mina känslor för rätt och fel ? Är du verkligen helt frisk? Du får grunda dina moraliska betänkligheter på precis vad du vill ,men du får INTE tala om för mig vad jag skall tycka och känna, lika lite som jag får tala om för min homosexuella kompis vad han skall tycka och känna!

Inget på denna jord som skapats av fakta har någonsin varit eller kommer någonsin vara så vackert som det människan baserar på känsla!

Annons
Var det inte jämförelsen "fyllebabbel" kontra "underbyggd argumentation" sista meddelandet gällde?

Sen att bara gå på känsla har ju allt som oftast visat sig vara något mindre civiliserat än att angripa ett problem med intellektet. Se bara vilket folk som segrat i vår världs evolution. Grottmänniskorna eller Romarna? (Ja, ja. Romarriket gick itu men ni fattar vad jag menar)

Man behöver inte vara världsbäst på komplicerade algebraiska ekvationer bara man försöker tänkaefter brukar det hjälpa.
Svar till Jorak //

Om du tror att det ser bättre ut ur ren intellektuell synvinkel när 2 killar/tjejer fattar tycke för varandra, så låt gå för det!

Det ändrar inte det faktum att det är fel ur ren naturlig mening! Det är något som inte är skapat att vara!

Det vore bättre att behandla mot sjukdomen, än att acceptera ett beteende som strider mot vad naturen har ämnat! Det skulle antagligen vara mycket mer givande att vårda en homosexuell, än att lägga resurser på en mördare ( Milhilovic )......

Men bortsett från detta, så kan man inte angripa detta ämne ur intellektuell synvinkel, eftersom det är en ekvation man helt enkelt inte kan få ihop!

2 Hanar går inte att koppla ihop! Testa med 2 stickproppar, så får du se! Det GÅR inte!

Sen så kan man ju alltid blanda in vårt intellekt, och vår intelligens, men då kan man ju verkligen undra hur "smarta" vi är ?

Men visst, jag har ändå en förståelse, vilket jag tycker är stort, för det här fenomenet, och jag kan acceptera att vissa människor tänker i annorlunda banor än vad jag gör, men för den sakens skull har jag inte för avsikt att kalla det "normalt" eller ens i närheten av "naturligt" ! ! !

Det är ju fel att ta livet av människor också, men det finns dom som går igång på det med....

Det är en sjuk värld!
Sjukdom? Vem har sagt att det är en sjukdom?

Förr fick de maskulina kvinnorna få ta i en feminin man som de kunde misshandla. Det behövs inte idag då vi insett att folk får vara med dem de vill. Man måste inte längre bo med en av motsatt kön.

Din jämförelse med två sladdändor är ju klatschig men inte riktigt rätt. Tror inte du som jag att människor är lite mer komplicerade än två kontakter som bara har två mod - ihop och isär?

----

Visst håller jag med om att världen är konstig. Dessutom verkar det mig som att det oftast är människor som gör världen sådan. Det kanske är dags att inse att vi inte är skapta för någonting eftersom vi tydligen inte som grupp är så bra på någonting. Det är mest olika individer som utmärker sig och inte hela mänskligheten i sig.

Dessutom kan jag faktiskt hålla med dig Chris ibland. Fast inte alltid.
Chris:

Eftersom du tydligen inte ens känner till de mest fundamentala elementen i en diskurs lämnar jag dina naiva kommentarer på det området därhän. Men låt mig ändå gå vidare och åtminstone försöka få dig att förstå att världen och tiden inte står stilla.

För inte så länge sedan ansågs oralsex och onani (bland annat) som sjukt och "onaturligt", så är det inte längre i västvärlden.

Ponera att man om 100 år som standard "framställer" barn genom att ta två människors (vilka som helst) DNA och "odla" fram ett embryo som man sedan placerar i en slags mekanisk livmoder - en maskin. Vad har du då för argument om vad som är rätt eller fel med homosexuell kärlek?

För inte heller så länge sedan ansågs svarta inte vara hela människor och man såg inga etiska hinder att nyttja dem som slavar. DET var naturens ordning. (Det var däremot helt onaturligt att könsblanda t.ex. svarta och vita)
Så här är det inte längre som du förhoppningsvis känner till. Idag är det allmänt känt att människor är människor - oavsett hudfärg.

Paralleller kan dras med bland annat kvinnlig rösträtt, kastrering av oönskade genbärare, åsiktsförföljelse, tortyr och envåldshärskarsystem - samtliga exempel på företeelser som vi idag kategoriserar som förkastliga och ovärdiga en modern demokrati.

Försök att inse att människans värld utvecklas i rasande fart, det som ansågs onaturligt igår anses inte vara det idag. Det som anses onaturligt idag är det sannolikt inte imorgon.

Här har jag använt mig av begreppet "naturligt" med samma betydelse som du för att förenkla förståelsen. I själva verket anser jag att det är ett i bästa fall besynnerligt argument, och jag undrar vad du egentligen menar med "naturligt".
Det framstår som att du helt enkelt antar att "naturligt" har någon slags värde, och jag undrar varför.
Om betydelsen av "naturligt" skall tolkas ungefärligen som "I naturen fritt förekommande", så är det ju onaturligt med sjukhus, eller byxor för all del.

Så vitt jag kan se så säger verken "naturligt" eller "normalt" någonting om det inneboende värdet hos någonting.
Det är ju exempelvis helt klart onormalt och onaturligt att kunna hoppa 2.40 i höjdhopp, men ändå skulle nog de flesta hålla med om att det inte är dåligt.

________________

Veckans låttips: Unkle - Eye 4 an eye
Svar till Los Lovos.

Klistrar in lite av dina åsikter och ger därefter mina komentarer till det om det är ok ?

//

"För inte så länge sedan ansågs oralsex och onani (bland annat) som sjukt och "onaturligt", så är det inte längre i västvärlden."

SVAR : // Självtillfredställelse har genom alla tider varit förekommande bland männsikor och även ett flertal djurarter, det är därför något som är naturligt för tänkande individer att utföra! Att det sedan "sågs" som onaturligt är väl mera en återspegling av ett onaturligt tänkande ?

//
"Ponera att man om 100 år som standard "framställer" barn genom att ta två människors (vilka som helst) DNA och "odla" fram ett embryo som man sedan placerar i en slags mekanisk livmoder - en maskin. Vad har du då för argument om vad som är rätt eller fel med homosexuell kärlek?"

SVAR : // Det du antyder tror jag är ett faktum långt innnan 100 år har gått, och det är väl en moralisk fråga om man skall tillåta genetisk framavling av människor, men jag ser inte den kopplingen till homosexualitet som du gör! Bara för att man inom forskningen gör moraliskt svaga bedömningar på vad som är rätt och fel, så har det föga med naturens mening om hur vi skall fungera att göra! Det är ju meningen enligt naturen och hur vi är skapta att människan skall vara en tänkande individ och att man skall värna om sin nästa, åtminstonde är det en moralisk aspekt efter vilken dom flesta lever, men inte alla, och dom som avviker från detta är antingen redan i brottsregistret, eller så är dom på väg dit! Vem bestämmer att det skall vara så? Om vi om 50 år har en helt ny värdering av människoliv, skall vi då sluta att värna om varandra? Nej, självklart inte.... Enligt mig så är Homosexualitet en avvikelse från det vi är skapta för. Enligt dig är det uppenbarligen inte det. Skillnaden oss emellan är väl att jag vågar ifrågasätta dom moraliska aspekter som ligger till grund för hur vårt samhälle skall fungera!

//
"För inte heller så länge sedan ansågs svarta inte vara hela människor och man såg inga etiska hinder att nyttja dem som slavar. DET var naturens ordning. (Det var däremot helt onaturligt att könsblanda t.ex. svarta och vita)
Så här är det inte längre som du förhoppningsvis känner till. Idag är det allmänt känt att människor är människor - oavsett hudfärg."

SVAR : // Det du säger är ju så uppenbart riktigt att det saknar relevans för diskussionen! Det har ju inget att göra med ett avvikande beteende! Om en människa föds och istället för att som brukligt känna lust efter sitt motsatta kön, så är detta en avvikelse från vanligt och naturligt beteende! Om man tycker att människors värde sjunker i ett sådant beteende så är det väl upp till var och en, och att du tar upp den paralellen här visar väl bara vad du tycker själv nånstans innerst inne ? Slavar har aldrig hört till Naturens ordning! Vilket senare korrigerats då omvärlden sa ifrån att den inte accepterade ett sådant sätt! Likaså kommer nog världen att reagera på detta så småningom.....

/Chris
"Enligt mig så är Homosexualitet en avvikelse från det vi är skapta för."

Svar: //Så du tror att vi är skapta för något slags syfte. För att underhålla gud kanske? Eller vara en del i den jättestora datamaskinen jorden? Knappast. Vi existerar bara. Så enkelt är det.

--

Vem är det som har rätt att avgöra vad som är naturligt eller inte? I och med att vi inte har något tydligt mål utskriet i pannan kan vi inte heller vara för hårda i frågan vad som är normalt och inte. Bögar finns det ganska gott om, alltså är det normalt. Enkel logik.

Lika lite har könen skapats för att lösa olika sysslor (till olika lön). Det har snarare blivit så. Jag tycker vi ska se "grupperna" förskollärare och ålderdomshemsvårdare som underbetalda grupper, inte som underbetalda kvinnor.
Chris , jag tror att du sätter orden till rätta för att passa dig.
jag anser att vi föds till en värd och hamnar i den moral som
finns i värden runt dig. det är inget du har med dig vid födseln. precis som vilken läggning du har sexuellt, det väljer du inte själv. du väljer inte hudfär eller om du blir man eller kvinna eller om du skall bli vänster eller höger hänt så jag tycker att hela diskussionen är ett sätt för dig att vilja polarisera. tänk vad sjönt det är att vi inte är lika, det skulle vara en ännu tråkigare värld vi levde i då.
och avskaffa dessa moraliska spärrar som en del människor vill omgärda sig med, vi hade ju inte dessa vid födseln så varför måsste man driva dessa till ytterligheter som vuxna.
Räcker det inte att vi lever och bör värna om varandra.
Sen att naturen har spelat oss människor och djur spratt är ju inget vi har kunnat rå på så länge människan har funnits.
så varken du eller jag kan göra något mer i denna saken.
Det får framtiden bevisa istället.
//göcke

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem