Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Våldtäkt på folket!

Våldtäkt på folket!


Jaha, nu sitter man här och har funderingar på den värld man lever i, den värld man beriker, och ibland våldtar.

Men vad är rätt och fel ? Och vem bestämmer det ?

Jag tycker inte om bögar! Men jag får inte säga det högt, för då blir jag kallad för enkelspårig, fördomsfull och föråldrad.

Jag tycker inte om kvinnosakskvinnor! Men jag får inte säga det högt heller,...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 131
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 Nästa »

Linda: "Nä, jag ska inte ge mig in i den här debatten, jag blir bara så förbannad"

Linda, lilla flicka. Du verkar inte ha mycket till argument
och att du blir förbannad visar bara på din oförmåga att
diskutera med vuxna.

Mvh
Beff
Svar till Linda....

Jag TCKER att det är OK att Män tjänaer mer än kvinnor! Ja, det har jag sagt, men jag har aldrig sagt att det är fel att kvinnor tjänar mer än män eller ?

Det är klart att det är ok! Om det är motiverat, men det känns som om det inte är motiverat i dagens samhälle.....

Tråkigt att du rycker ut en mening ur ett sammanhang på det viset, hela min åsikt bygger på en helhets syn, och meningen är bara ett exempel av många i denna helhet...

Du får gärna tjäna mer pengar än vad jag gör Linda, det är alldeles utmärkt om det kan vara så, och jag antar att du inte har direkt örnkoll på vad en asfaltsläggare går igenom varje dag? Riskerna han tar längs vägarna, lyfta tonvis med asfalt tills kroppens muskler tar slut, trasig i hela kroppen efter 10 års arbetande, dåliga aerbetstider och bedrövliga förhållanden! Dåligt att jämföra det med ett inomhusarbete med schemalagda raster och ien lugn och harmonisk miljö.

// Chris
Chris! Nämen, stackars asfaltören då... Jo, min brorsa jobbar som anläggare åt vägverket, så jag är inte alldeles utan informationskälla. Jag vill upplysa om att tunga lyft förekommer i vårdyrken oxå, men där är det visst du som saknar fakta? Det finns åtskilliga exempel på att man kan slita ut sig även som vårdbiträde, "lugn & harmonisk miljö" var väl mest en extra viftning med det röda skynket, men har du jobbat på en demensavdelning nå'n gång? Nä, trodde inte det heller. Jag säger inte att asfaltskillarna har för bra betalt, de gör sig säkerligen förtjänta av sin lön, men din ton angående vårdjobb antyder att du inte vet vad du pratar om, eller att du faktiskt tycker att vårdjobb är mindre värda.
Annons
Hej alla igen, för kännedom
vi censurerar inte gärna här på IS.
Men det är i allas intresse att vårda språket och följa forumreglerna.
Vi vill kunna bjuda in både gamla och unga till IS och där känna sig välkommna att delta i att göra IS till den bra startsida som den är.

mvh Göcke moderator på IS

ps
jag saknar fler Tjejer som hjälper till och framför sina åsikter.
Svar till Linda igen.....

Om du menar att ett vårdarbete skall jämföras i lönesättning med ett jobb som asfaltsläggare, så avslutar jag den här diskussionen här och nu!

Om en vårdare lyfter tungt, så lyfter asfalsläggaren tyngre.

Jag är mycket väl medveten om dom förslitningsskador som finns inom vårdsektorn, och jag säger inte att det är ett enkelt jobb, men jämförelsen du gjorde är ju utan rim & reson!

Jag skulle vilja se dig välja mellan dessa 2 arbeten, med den lön som följer, samt att genomföra arbetet!

Andas in het asfalts luft, stå mitt i trafiken, skyffla asfalt.....

Jag dömer inte dig på något sätt, men jag kan ju lova dig att 95 av 100 tjejer skulle tacka nej....

Vilket jag tycker är jättebra! För vissa saker passar sig helt enkelt inte....
Chris! Nä, för andas in bajsångor är ju som du säkert vet så mycket mer angenämt... & när Farbror X trillar i golvet & du dämpar fallet så gott det går, så knäcker du lätt din rygg. se'n ska Farbror upp från golvet oxå, han väger 90 kilo, han har ingen styrka i benen, han är dement & fattar därför inte vad du pratar om när du säger att du ska hjälpa honom upp, han blir rädd när du & din kollega börjar lyfta, så han skriker & viftar, lyckas få in en träff i ditt ansikte - imorgon har du blåöga, badrummet där han ramlade är för trångt för att ni ska kunna använda lyfthjälpmedel, så ni måste klara det med era egna kroppar - klena kvinnokroppar. Jag fattar att det är tungt att jobba som anläggare, men i vården kan du inte börja svära som en asfaltsläggare när det tar emot, du förväntas använda ett vårdat språk, du jobbar ju med människor. Jag misstänker att du inte anser att psykisk påfrestning är nå't som man ska ha betalt för, men jag nämner ändå det faktum att det är grymt jobbigt att sitta vak när någon ska dö, det frestar på att känna att man pga sparkrav aldrig kan känna att man haft en chans att göra ett bra jobb när dagen är slut. Jag ska med stor glädje praktisera som anläggare om jag får chansen, men då vill jag se dig jobba heltid på min demensavdelning under ska vi säga tre månader på heltid.
"Jag misstänker att du inte anser att psykisk påfrestning är nå't som man ska ha betalt för"

Vem pratar du med Linda ?

Inte med mig i alla fall !

Jag har väl aldrig påstått att man inte skall få betalt för psykisk påfrestning ? Tvärtom! Jag har ropat ut att man borde värdera kvinnliga yrken högre!

Nu får du lugna ner dig.....

Läs igenom detta noga...

Min åsikt är att istället för att slussa in kvinnor i mans dominernade yrken och uppnå någon sorts jämnställdhet, där kvinnor och män skall utföra samma arbeten till lika lön, så anser jag att vi skall särskilja könen åt, i den meningen att vi har olika förutsättningar att klara av olika grejer! Jag är 100% säker att du är bättre rustad att klara av ett jobb inom vården, och jag är lika säker på att jag gör ett bättre jobb på en däckfirma!

Vad jag gör uppror emot är att samhället håller på att förändra vårt grundläggande sätt att vara, våra könsroller håler på att suddas ut och allting skall accepteras och full öppenhet för allt nytt skall råda!

Detta är fel!

Om du inte kan hantera den här diskussionen utan att rycka meningar ur sammanhanget, och istället fokusera på min helhetssyn av samhället, så behöver du inte skriva mer.....

//Chris
Chris! Jag ska dra på mig kjolen & gå ut på sta'n & fika med min älskling nu, men jag återkommer med min helhetssyn...
Ha de' bra så länge! / Linda
Chris! Då tar vi det här med helhetssynen på samhället.. Jag tror mig förstå att ditt resonemang kommer sig av nå'n sorts välmening gentemot kvinnan? Jag är ju kvinna, & det har jag visserligen ingenting emot att vara, men jag vill bli sedd som människa i första hand. När jag var barn så var det helt accepterat att jag, tjej eller ej, sprang omkring i lappade byxor som jag ärvt efter grannpojkarna, jag klättrade i träd, lekte med bilar, men även med dockor, sprang fortare än alla killar i grannskapet... Vad jag försöker förstå är varför jag som vuxen kvinna plötsligt inte längre får delta i alla aktiviteter, pga mitt kön? Jag menar inte att alla kvinnor ska bli bilmekaniker eller brandmän, men om de VILL det, så vem är du att bestämma att de därmed inte är kvinnliga?
Jag älskar livet, med alla dess utmaningar, men du vill begränsa mitt & andra kvinnors liv, till saker som DU tycker är passande för kvinnor att syssla med, klart jag blir upprörd!
Ena stunden påstår du att man ska höja statusen på "kvinno-yrken", & att jag gärna får tjäna mer än du, men på vad? För se'n tycker du plötsligt att man inte kan jämföra asfaltsläggaren med undersköterskan, för att asfaltskillens jobb är fysiskt tyngre, & vi kvinnor ska ju inte jobba med tunga jobb, så då kan vi ju aldrig komma upp en riktigt bra lön heller?
Jag skulle vilja säga så här i debatten.
alla har olika förutsättningar för att utföra olika saker.
det har inte så mycket med kön att göra.
och ingen har rätt att hindra någon att försöka uföra olika saker. Man måste ändå göra det på sitt sätt. och ingen annans.
Så den selektiva urskiljningen får vi ändå utan att man skall
ha en mängd regler om vad som är mer eller mindre lämpligt.
Så talesättet , rätt man/kvinna på rätt platts ger sig i det långa loppet ialla fall.
Sen när man åberopar fysiken som spärr, då har man ju glömt att merparten av verktygen är skapade av män med råstyrka och inte för män/kvinnor med kanske ett genomsnittligt lägre styrkeläge. Då åker ju dessa män ut också. eller är det så att man kan träna upp sig för att klara dessa påfrestningar.
Det är lite av idrott detta, för bara ca 75år sedan så var det näst intill omöjligt att en kvinna fick idrotta, spelade man tennis så skulle det vara lång kjol mm idag så accepterar vi
och dregglar oss över tenniskvinnorna som springer omkring
på centercourten i bara trikåer.
Det är inte många killar som kan bryta arm med dessa tjejer.
Nä jag beundrar Linda och andra tjejer/killar som jobbar med dödvikt som rör sig. då är baxa sten med spett bara en barnlek.
Jag har en annan gren som för bara ca 50år sedan var näst intill tabu för kvinnor, och det var att jobba med hästar.
Det vara karlakarlgöra det minnsan, idag så är det övervägande del kvinnor/tjejer som jobbar med hästar.
Hur kan de göra det? det som var så typiskt manligt.

Det har att göra med att bryta barriärer, det har mänskligheten gjort i alla tider, och inga bakåtsträvare har kunnat hindra utvecklingen. bara bromsa den lite.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem