Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Va f.. är det för ett land?

Va f.. är det för ett land?

Lyssnar och förundras. Det jag hörde ikväll på nyheterna har återigen fått mig att inse vilket j.. skitland USA är och hur egotrippade dess medborgare är. För att inte säga hur den enskilde amerikanen saknar känsla av empati.

I Oklahoma City finns ett stort stadium (Super Dome). Det har tydligen varit enorma problem där bland flyktingarna, bl. a. med våldtäkter, mord, skottlossning och diverse andra perversiteter. Kan ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 185
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Nästa »

EZ, har du verkligen kunskap om de förutsättningar många svarta lever med i USA?

Häng med i ett kanske annorlunda resonemang ska jag försöka förklara min mening.
I Sverige kommer exempelvis 80 % av de högskole- (och universitets-)studerande från hem där minst en förälder har högskoleutbildning. Trots att bara 20 % av hemmen i Sverige har någon som är högskoleutbildad. Fram till början av 60-talet levde de svarta i USA under något vi mest kan likna vid apartaid. Svarta fick inte studera vidare och de fick inte heller röra sig på samma platser som vita. En lagstiftad segregering alltså. Idag, har självklart allt detta ändrats men som min liknesle med svenska familjer - förändringar tar tid.

Ytterligare tröghet i att få till förändringar uppstår genom att det kostar mycket pengar att gå på utbildningar, redan på "Collage" tas mycket höga avgifter ut. Dessutom, är det ett elitistiskt skolsystem som främjar de barn som har råd att redan från barnsben gå på privatskola.

Jag har haft förmånen att få tillbringa en tid på en av USA's mest kända och högst rankade MBA-skolor. Jag blev imponerad av den allmänna kunskapsnivån bland de amerikanska studenterna. Deras svar var då vid en direkt fråga om hur deras allmänbildning var så hög, när jag uppfattat att många svenska studenter som varit över på High School uppfattat det annorlunda - att "Du ska inte tro att någon här kommer från en allän skola "public school".

Denna struktur cementerar klasskillnader. Trots att det finns möjligheter till stipendier för mindra bemedlade.

Dessutom, inom den svarta gruppen i USA, finns det, som ett naturligt resultat av historien, betydligt färre framgångsrika svarta förebilder.

Folke Rydén, en av SVT's reportrar som bodde en lång tid i USA, var för några sommrar sedan sommarvärd för ett av radions sommarprogram. Han talade där mycket gripande om en liten svart kille i 10-årsåldern. Han hade frågat, om vilka mål han hade när han blev stor. Hans svar blev -"To stay alive".

Hans svar ska INTE tolkas som att "genom att han bor bland svarta som är så kriminella..." utan tolkningen är så klart att de saknas ett skyddsnät för dessa fattiga svarta i USA. Deras hopp om en framtid med jobb och familj är avlägsen. Mat för dagen blir fokus och har man inte mat för dagen är brottslighet något jag är övertygad om att vi alla skulle falla in i.

Även om du eller jag sattes i en situation där varken mat, pengar eller ströjobb fanns att tillgå, barn svalt i din och min närhet kallar jag det snarare en form av nödvärn att stjäla.

Tack för ordet


Ramon:
Nyans, ja! Det är så lätt, när man blir är upprörd, att man generaliserar. Jag tror visst att det finns amerikaner som har empati och som kan visa medmänsklighet, men det är inte det vi ser just nu. De amerikaner jag känner säger själva att det amerikanska folket har förändrats bara på de senaste 10 åren. Det har skett en attitydförändring!

Det är inte min bild av Amerika jag ser, utan den bild Amerika visar mig. Jag kan inte säga annat än att jag upplevde människorna i LA som trevliga, tillmötesgående och sympatiska, ändå förvandlade de en hel stad till en krigszon i ett katastrofläge. Samma scenario som nu i NO. Jag hörde folk, som tycker att USA är världens bästa land, säga att det var de svarta som startade??? Är inte de svarta amerikanska medborgare och som tillhör det amerikanska samhället? Jo, när de kliver upp på pallen och har vunnit VM-guld åt sitt land… då är de ”amerikaner”!
Mycket bra inlägg Mats. Insiktsfullt med vissa reservationer. Jag svarar dig stycke för stycke.

1. EZ, har du verkligen kunskap om de förutsättningar många svarta lever med i USA?


2. Häng med i ett kanske annorlunda resonemang ska jag försöka förklara min mening.
I Sverige kommer exempelvis 80 % av de högskole- (och universitets-)studerande från hem där minst en förälder har högskoleutbildning. Trots att bara 20 % av hemmen i Sverige har någon som är högskoleutbildad. Fram till början av 60-talet levde de svarta i USA under något vi mest kan likna vid apartaid.
Svarta fick inte studera vidare och de fick inte heller röra sig på samma platser som vita. En lagstiftad segregering alltså.
Idag, har självklart allt detta ändrats men som min liknesle med svenska familjer - förändringar tar tid.

3. Ytterligare tröghet i att få till förändringar uppstår genom att det kostar mycket pengar att gå på utbildningar, redan på "Collage" tas mycket höga avgifter ut. Dessutom, är det ett elitistiskt skolsystem som främjar de barn som har råd att redan från barnsben gå på privatskola.

4. Jag har haft förmånen att få tillbringa en tid på en av USA's mest kända och högst rankade MBA-skolor. Jag blev imponerad av den allmänna kunskapsnivån bland de amerikanska studenterna. Deras svar var då vid en direkt fråga om hur deras allmänbildning var så hög, när jag uppfattat att många svenska studenter som varit över på High School uppfattat det annorlunda - att "Du ska inte tro att någon här kommer från en allän skola "public school".

Denna struktur cementerar klasskillnader. Trots att det finns möjligheter till stipendier för mindra bemedlade.

5. Dessutom, inom den svarta gruppen i USA, finns det, som ett naturligt resultat av historien, betydligt färre framgångsrika svarta förebilder.

Folke Rydén, en av SVT's reportrar som bodde en lång tid i USA, var för några sommrar sedan sommarvärd för ett av radions sommarprogram. Han talade där mycket gripande om en liten svart kille i 10-årsåldern. Han hade frågat, om vilka mål han hade när han blev stor. Hans svar blev -"To stay alive".

6. Hans svar ska INTE tolkas som att "genom att han bor bland svarta som är så kriminella..." utan tolkningen är så klart att de saknas ett skyddsnät för dessa fattiga svarta i USA.
Deras hopp om en framtid med jobb och familj är avlägsen.
Mat för dagen blir fokus och har man inte mat för dagen är brottslighet något jag är övertygad om att vi alla skulle falla in i.

7. Även om du eller jag sattes i en situation där varken mat, pengar eller ströjobb fanns att tillgå, barn svalt i din och min närhet kallar jag det snarare en form av nödvärn att stjäla.

----------------------------------------------------------------
--------

1. Så mycket kunskap man kan ha med tanke på det man sett eller läst på tv, film och dokumentärer (mina favo) och tidningar. Ingen av oss kan ju påstå att vi har levt i en svart familj eller hur? Eller har du det kanske? *Nyfiken*
2. Det har snart gått 50 år. Återigen, hur länge skall vi eller orkar vi att skylla på det sociala arvet?
3. Jag antar att det här gäller både svarta och vita fattiga?
4. Förstår inte riktigt vart du vill komma här. Har väl inte riktigt med de svarta brottsbenägenhet att göra? Det gäller alla fattiga.
5. Återigen, hur länge skall vi skylla på det sociala arvet?
6. Varför gör du just den här tolkningen? Jag tolkar det precis som du inte vill, nämligen att han är rädd att missta livet i ett svart närområde med dess höga kriminalitet. Faktum är att de flesta svarta blir mördade av andra svarta. Jesse James sade att de svarta håller på att radera ut sin egen ras.
7. Det här uttalandet förstår jag överhuvudtaget inte. Menar du att det är ok att stjäla och mörda bara för att man är fattig? Återigen, varför är i så fall de svarta överrepresenterade och varför är det inte så i alla fattiga länder (befolkningsgrupper)?


EZ
Annons
EZ - jag förstår inte riktigt vart du vill komma med den diskussion du för.
Du invänder mot argument från bla Mats att det våld som utförs av svarta inte beror på socialt arv och fattigdom. Du vill att vi ska dra slutsatsen att genetiska faktorer har betydelse. Det är väldigt svårt att utesluta eller styrka ett sådant påstående. Och, som jag frågade i ett tidigare inlägg, om du skulle lyckas bevisa detta, till vad skulle du använda den kunskapen?
Många inlägg i den här tråden är av typen 'amerikaner har inte medkänsla' eller 'amerikaner är våldsbenägna'. Det är som när man påstår att smålänningar är snåla och göteborgare gärna berättar vitsar. Lika insiktsfullt.

Åk till London, tala med svarta som bor där, många som man möter är smarta, trevliga, högutbildade, välklädda medelklassmänniskor. Jag tror inte alls att det är fråga om gener, utan miljö.

Katastrofen Katrina kommer att förändra USA. Det raljerande ointresse som Bush först verkade ha (även om han så småningom försöker vinna tillbaka terräng) kommer att slå tillbaka. Hade Clinton varit president hade vi sett ett helt annat scenario, är jag övertygad om: vi hade sett en allvarlig, tyst president som skulle ha gått bland de utsatta människorna och förmedlat medkänsla. Jag tror att vi kommer att se att den attityden kommer att vinna terräng.
Herre Gud, Ramon! JAG HÅLLER MED DIG I USA-FRÅGOR
Eftersom jag jobbar med djur & natur, och är nere i Afrika flera gånger per år, är de flesta av mina arbetskamrater afrikaner. I deras gener finns varken aggression eller något kriminellt synsätt. De är fantastiska människor! Givetvis ligger det i den amerikanska miljön!!
Zacko: "I second that" slutsats, som dom säger over there. Synd bara att den här diskussionen blev lite ofokuserad, för som det visar sig har vi inte har så pass olika uppfattningar ändå!
Det som på ytan såg ut att vara en diskussion om just miljö tycks egentligen ha handlat om något helt annat...
Zacko, Arthur Philip Dent; alltså tycker vi kanske ganska lika, det är bra om man får ta ut svängarna lite i diskussionen. Zacko ditt jobb verkar vara spännande.

Nu utmanar jag (för ett kort ögonblick! endast!) tråddisciplinen: Arthur, har du sett filmen? Är det värt att gå dit? Eller blir man besviken om man har läst boken/böckerna?
Asså, Ramon.

Vi tar det en gång till. Jag ger blanka f.. om det är genetiken aller något annat. Jag konstaterar helt enkelt att länder med övervägande svart befolkning lider också av högre och tyngre kriminalitet, oavsett om det är i Afrika, Amerika eller någon annanstans i världen. Hur svårt är detta att förstå?

Om du nu tolkar det som att det trots allt är genetiken (något som jag inte sagt) så är det en sak, det skulle i så fall förklara en del. Om det är något annat så får du säga din mening.

Jag vill inte komma någonstans med den här diskussionen. En diskussion kan aldrig bli avslutad (som synes). Ville bara få igång en debatt och se vart den leder.

Det ursprungliga inlägget fr min sida var att jag anser att USA är ett j... skitland. I det sammanhanget har de svartas kriminalitet en stor del i min aversion.

EZ
Ramon: Tja, jag har faktiskt inte vågat mig iväg (rädsla för besvikelse) så jag törs inte uttala mig i ämnet "Liftarens guide--The movie"...Jag har hört andra säga att den var "underhållande" (Dessa personer har dock inte läst böckerna!)
EZ jag orkar just nu inte gå tillbaka och leta i inläggen, men jag har fått uppfatt´ningen att du har invänt mot slutsatsen att det våld vi sett i katastrofområdet och som uppenbarligen har begåtts av svarta beror på att dessa personer har låg utbildning (pga faktorer som Mats var inne på alltså sociala arvet), fattigdom och frustration över att vara på samhällets utkant.
I stället har du verkat ha uppfattningen att de begår våld just för att dom är svarta, dvs det finns en genetisk faktor. Jag kanske hade fel, det kanske inte var så du menade. I så fall kan vi lämna den diskussionen.

Återstår alltså att du tycker att USA är ett skitland till stor del pga svartas kriminalitet.
Då avslutar jag min del av diskussonen med att säga att jag inte delar din uppfattning. USA är som svärmor, en underbar kvinna många gånger med många goda egenskaper, men ibland vill man bara slippa...

Arthur: jag tar nog risken iallafall... När jag får tid...

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem