Lyssnar och förundras. Det jag hörde ikväll på nyheterna har återigen fått mig att inse vilket j.. skitland USA är och hur egotrippade dess medborgare är. För att inte säga hur den enskilde amerikanen saknar känsla av empati.
I Oklahoma City finns ett stort stadium (Super Dome). Det har tydligen varit enorma problem där bland flyktingarna, bl. a. med våldtäkter, mord, skottlossning och diverse andra perversiteter. Kan ...
Visa/dölj hela huvudinlägget
I Oklahoma City finns ett stort stadium (Super Dome). Det har tydligen varit enorma problem där bland flyktingarna, bl. a. med våldtäkter, mord, skottlossning och diverse andra perversiteter. Kan ...
Visa/dölj hela huvudinlägget
Antal svar på detta inlägg: 185
Jo, jag vet Zacko. Ville bara att Arthur Dent skulle vara lite försiktigare med vad han säger.
EZ
EZ
Electric Zombie: --"Det är ett tydligt tecken, att de tar varje situation och tillfälle att få ut sin aggression." Detta är ett citat ur det Zacko skrev i inlägget ovanför ditt. (tydligen något vajsing med uppdateringen här) Likaledes är citatet "det ligger i det amerikanska folkets gener" hämtat ur ett tidigare inlägg av Zacko. Hela mitt förra inlägg är således ett svar på detta.
rättelse: Zacko skrev "Det måste ligga i det amerikanska folkets gener..."
Åter till dig EZ: Om du nu tror att du har alla fakta så föreslår jag att du presenterar dem istället för att tjafsa på den låga nivå du nu befinner dig. För min del är denna diskussion avslutad, då jag anser att tonen i dina inlägg är klart rasistisk och för att du, enligt min uppfattning, ängnar dig åt uppvigling.
rättelse: Zacko skrev "Det måste ligga i det amerikanska folkets gener..."
Åter till dig EZ: Om du nu tror att du har alla fakta så föreslår jag att du presenterar dem istället för att tjafsa på den låga nivå du nu befinner dig. För min del är denna diskussion avslutad, då jag anser att tonen i dina inlägg är klart rasistisk och för att du, enligt min uppfattning, ängnar dig åt uppvigling.
det är nog mer troligt att de som är fattiga och gamla
är kvar i staden och inte hade möjlighet att ta sig ut.
som alltid så får man facit efteråt.
att nyheterna vinklar detta är ju solklart.
men en person som inte har ätit och drukit något på ett par dar
tar förmodligen sin sittuation i egna händer.
tycker denna katastrof liknar alla de andra som varit
de senaste åren, utom på en punkt
det finns ännu mer reportrar som vinklar det på sitt sätt.
men att filma de personer som faktiskt hjälper är inte
i dessa bolags intressen att kabla ut.
och jag har svårt att smälta att resurserna skall gå till nyheter
istället för att hjälpa dem som behöver.
Det visar också på hur falsk hollywood katastroferna är.
och att katastrofer av denna kaliber inte är tv-underhållning.
är kvar i staden och inte hade möjlighet att ta sig ut.
som alltid så får man facit efteråt.
att nyheterna vinklar detta är ju solklart.
men en person som inte har ätit och drukit något på ett par dar
tar förmodligen sin sittuation i egna händer.
tycker denna katastrof liknar alla de andra som varit
de senaste åren, utom på en punkt
det finns ännu mer reportrar som vinklar det på sitt sätt.
men att filma de personer som faktiskt hjälper är inte
i dessa bolags intressen att kabla ut.
och jag har svårt att smälta att resurserna skall gå till nyheter
istället för att hjälpa dem som behöver.
Det visar också på hur falsk hollywood katastroferna är.
och att katastrofer av denna kaliber inte är tv-underhållning.
Annons
Äntligen ett konstruktivt svar Arthur Dent!!
Jag har som sagt presenterat många fakta. Det är bättre att du nämner ett specifikt sådant, för att underlätta. Å andra sidan säger du att hela diskussionen är avslutad för din del. Ett mycket enkelt sätt att fly en vidare diskussion, enligt min mening.
Förresten, vad menar du med en för låg nivå? Verbalt? Åsiktsmässigt? Eller helt enkelt för att jag inte håller med dig?
Återigen; menar du att man är rasist bara för att man inte slickar röven på de svarta, gula eller va fasen de än har för färg?
Varför skall vi vita alltid uttala oss, bärande vita silkeshandskar? Detta är något som en färgad (gul, svart röd för den delen) aldrig skulle göra!
Det verkar som om de (olikfärgade) får uttala sig hur kränkande som helst om oss vita, men eftersom det är vi som historiskt har kränkt dem, så får vi inte svara emot. Nån j.. gång får man helt enkelt nog.
EZ
Jag har som sagt presenterat många fakta. Det är bättre att du nämner ett specifikt sådant, för att underlätta. Å andra sidan säger du att hela diskussionen är avslutad för din del. Ett mycket enkelt sätt att fly en vidare diskussion, enligt min mening.
Förresten, vad menar du med en för låg nivå? Verbalt? Åsiktsmässigt? Eller helt enkelt för att jag inte håller med dig?
Återigen; menar du att man är rasist bara för att man inte slickar röven på de svarta, gula eller va fasen de än har för färg?
Varför skall vi vita alltid uttala oss, bärande vita silkeshandskar? Detta är något som en färgad (gul, svart röd för den delen) aldrig skulle göra!
Det verkar som om de (olikfärgade) får uttala sig hur kränkande som helst om oss vita, men eftersom det är vi som historiskt har kränkt dem, så får vi inte svara emot. Nån j.. gång får man helt enkelt nog.
EZ
Göcke, du har rätt i att det alltid finns pengar att tjäna på andra människors olycka.
Men det jag har velat framhäva är: Varför i all sin dar är de svarta så otroligt överrepresenterade när det gäller den grova brottsligheten i det här fallet (liksom andra tidigare katastrofområden i USA som Zacko mycket riktigt påpekade), liksom vardagslivet? Hela min diskussion med framför allt A. D. har gällt den här frågeställningen.
EZ
Men det jag har velat framhäva är: Varför i all sin dar är de svarta så otroligt överrepresenterade när det gäller den grova brottsligheten i det här fallet (liksom andra tidigare katastrofområden i USA som Zacko mycket riktigt påpekade), liksom vardagslivet? Hela min diskussion med framför allt A. D. har gällt den här frågeställningen.
EZ
ellementärt Electric Zombie:
de som är fattiga är svarta eller vita i USA.
det spelar ingen roll vilken hudfärg de har.
men media vill inte visa en trashank som är vit.
då faller bilden på en mörkhyad person ,
från något annat av de fattiga länder som bidragit med
billig arbetskraft.
men i USA är det kapitalet som vinner.
och media är i händerna på kapitalet.
och kapitalet är det vitas
så det du ser är vad de vill att du skall se.
inte vad som egentligen har hänt.
så sila informationen och sluta vara hätska på varandra.
katastrofen är ett faktum och den drabbar alla lika
i alla värdsdelar om man utsätts för den.
jag trodde det var självklart.
de som är fattiga är svarta eller vita i USA.
det spelar ingen roll vilken hudfärg de har.
men media vill inte visa en trashank som är vit.
då faller bilden på en mörkhyad person ,
från något annat av de fattiga länder som bidragit med
billig arbetskraft.
men i USA är det kapitalet som vinner.
och media är i händerna på kapitalet.
och kapitalet är det vitas
så det du ser är vad de vill att du skall se.
inte vad som egentligen har hänt.
så sila informationen och sluta vara hätska på varandra.
katastrofen är ett faktum och den drabbar alla lika
i alla värdsdelar om man utsätts för den.
jag trodde det var självklart.
Alldeles riktigt Göcke:
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_10459427.asp
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_10459427.asp
Ja, asså, du har delvist rätt Göcke.
Det som stör mig är det som så många har så svårt att erkänna. Nämligen att de svarta är mer brottsbenägna oavsett den sociala ställningen i samhället och oavsett vilket land det gäller (per capita). Det må vara Grenada, Jamaica, Eritrea, Somalia, Kenya, Uganda eller södra USA.
Per capita räknat så kommer man inte ifrån att de svarta är klart överrepresenterade i den amerikanska brottsstatistiken, oavsett socialgrupp.
Vad betyder detta? Jo, att det förekommer avsevärt fler brott bland de svarta i socialgrupp 1, 2, 3 och 4 (!!) jämfört med de vita. Det kan gälla allt från enkla bedrägerier till mord och ekonomiska brott.
Jag har gjort ett specialarbete i min avgångsklass där jag lagt mycket på research gällande det här problemet. Har bl a tagit del av Leif G V Perssons arbete, studerat Jan Guillous arbete gällande samma frågeställning och dessutom studerat de forna östländernas brottsstatistik.
Ingenstans är dock siffrorna så klara som i USA:s fall.
EZ
Det som stör mig är det som så många har så svårt att erkänna. Nämligen att de svarta är mer brottsbenägna oavsett den sociala ställningen i samhället och oavsett vilket land det gäller (per capita). Det må vara Grenada, Jamaica, Eritrea, Somalia, Kenya, Uganda eller södra USA.
Per capita räknat så kommer man inte ifrån att de svarta är klart överrepresenterade i den amerikanska brottsstatistiken, oavsett socialgrupp.
Vad betyder detta? Jo, att det förekommer avsevärt fler brott bland de svarta i socialgrupp 1, 2, 3 och 4 (!!) jämfört med de vita. Det kan gälla allt från enkla bedrägerier till mord och ekonomiska brott.
Jag har gjort ett specialarbete i min avgångsklass där jag lagt mycket på research gällande det här problemet. Har bl a tagit del av Leif G V Perssons arbete, studerat Jan Guillous arbete gällande samma frågeställning och dessutom studerat de forna östländernas brottsstatistik.
Ingenstans är dock siffrorna så klara som i USA:s fall.
EZ
Du menar inte allvar med det här inlägget AD? Den svarte rapparen?
Det här ett typiskt inlägg i det här sammanhanget när alternativen blir färre och färre.
Min fråga är: Ok att man skulle vilja vinkla sanningen men hur fasen kan man förklara att det på bilderna på TV, dag efter dag inte syns en enda (av misstag) vit människa som liksom de svarta ägnar sig åt plundring?
EZ
Det här ett typiskt inlägg i det här sammanhanget när alternativen blir färre och färre.
Min fråga är: Ok att man skulle vilja vinkla sanningen men hur fasen kan man förklara att det på bilderna på TV, dag efter dag inte syns en enda (av misstag) vit människa som liksom de svarta ägnar sig åt plundring?
EZ
Tja, du EZ, om du hade orkat ta dig igenom hela artikeln hade du kunnat uppfatta en del annat tänkvärt. T.ex. följande:
"Tv-kanalen CNN visade ett exempel på synbar rasism i rapporteringen om plundring i ett par reportagebilder från AP respektive AFP: vita "har turen att hitta föda" medan svarta "plundrar". På bilderna vadar vita respektive svarta genom vattnet med matvaror i famnen."
"Medborgarrättsledaren Jesse Jackson kritiserade presidenten för att inte ha tagit med några svarta i den grupp som ska leda insamlingen till de nödställda.
Diane Watson, svart demokrat från Kalifornien, skrädde inte orden.
- Skäms, skäms Amerika, sade hon.
Men Leonard Pitts i Detroit Free Press ansåg debatten "lika tröttsam som förutsägbar":
"En del av oss ser på till och med en naturkatastrof genom en förvridande prisma av trångsynthet, förbittring och rädsla".
"Tv-kanalen CNN visade ett exempel på synbar rasism i rapporteringen om plundring i ett par reportagebilder från AP respektive AFP: vita "har turen att hitta föda" medan svarta "plundrar". På bilderna vadar vita respektive svarta genom vattnet med matvaror i famnen."
"Medborgarrättsledaren Jesse Jackson kritiserade presidenten för att inte ha tagit med några svarta i den grupp som ska leda insamlingen till de nödställda.
Diane Watson, svart demokrat från Kalifornien, skrädde inte orden.
- Skäms, skäms Amerika, sade hon.
Men Leonard Pitts i Detroit Free Press ansåg debatten "lika tröttsam som förutsägbar":
"En del av oss ser på till och med en naturkatastrof genom en förvridande prisma av trångsynthet, förbittring och rädsla".
Skriv ett svar
Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.
Logga in eller klicka här för att bli medlem