Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Va f.. är det för ett land?

Va f.. är det för ett land?

Lyssnar och förundras. Det jag hörde ikväll på nyheterna har återigen fått mig att inse vilket j.. skitland USA är och hur egotrippade dess medborgare är. För att inte säga hur den enskilde amerikanen saknar känsla av empati.

I Oklahoma City finns ett stort stadium (Super Dome). Det har tydligen varit enorma problem där bland flyktingarna, bl. a. med våldtäkter, mord, skottlossning och diverse andra perversiteter. Kan ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 185
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Nästa »

Syns i morgon kära ordklyvare, nu blir det lite TV och sömn.

EZ
EZ: Jag sitter här och läser ditt inlägg, 2005-09-05 20:58. Och jag kan inte för mitt liv begripa vad dessa siffror har med trådens rubrik eller någonting överhuvudtaget att göra? Kan du vara vänlig och förtydliga; vad vill du säga med detta inlägg?
Håller med dig, Rob! USA är ett land som inte alls lever upp till de ideal man vill förmedla till resten av världen. Att man inte ens vill hjälpa en medmänniska i ett katastrofläge är bara ett bevis på hur empatifattigt detta land är... hur illa ställt det är med det amerikanska folket!
Annons
EZ, Zacko: Nyanser, tack! EZ du skriver att allt fler i denna tråd är kritiska mot USA. Då kan du ju räkna in mig eftersom jag gjort kritiska uttalanden om hur katastrofen handlagts. Men det betyder ju inte att jag är kritisk mot allt! Om jag till exempel kritiserar Göran Persson för att han var långsam att reagera efter tsunamikatastrofen så betyder ju inte det att jag är kritisk mot Sverige!!

Zacko som uppenbarligen har varit i Kalifornien vet förstås att i San Francisco möts man av värme, spontanitet, hjälpsamhet. I New York City där många tror att cityborna är arroganta - stämmer inte tycker jag, folk är spontana, trevliga. Gå i Central Park en varm söndag, säg inte sen att USA är ett skitland som du började med EZ. Jag har varit två gånger i New Orleans, första gången för fem år sedan då jag besökte dom klassiska jazzställena på Bourbon Street, vilken känsla att se dom gamla farbröderna sitta där och spela, senast nu i februari i år.

Visst finns det empati - på det personliga planet, massor av charity i kyrkor och frivilligorganisationer, men till skillnad mot vad vi kanske är vana vid ingen institutionell empati, dvs inte samma officiella skyddsnät.

Det ska bli intressant att se vad som kommer att hända i USA efter katastrofen. Att Al quaida officiellt nu jublar (i likhet med den galna pastorn när det gäller svenskarna och tsunamin) över att amerikaner dör är det väl ingen som höjer ögonbrynen för. Men att bilden av USA som oförmöget att hantera en intern katastrof etsar sig fast på de egna medborgarnas näthinnor, det kan komma att ta hårt. Bush har varit totalt oförmögen att visa empati och effektivitet. Hans plastik är lite raljerande som om han stod på golfbanan och hans yttranden har varit äppenkäckt optimistiska när det vore på plats att vara allvarligt lyssnande. Vi får se - jag tror att detta kan bli en mycket större belastning än Irak för hans opinion polls. Om han inte lyckas mobilisera väldigt starkt.
EZ, några kommentarer.

"vilket j.. skitland USA är och hur egotrippade dess medborgare är. För att inte säga hur den enskilde amerikanen saknar känsla av empati."

1. Hur skulle du gilla att någon sade att du bor i ett j...a sk......hus!
2. Din personliga kännedom om amerikanska medborgare är imponerande.
3. Just nu pågår en TV-insamling och man räknar med att få in omkring 70 miljoner dollar, det mesta från privatpersoner.


"Jag är inte rasist men de bilderna man ser på TV visar till 100% färgade som roffar åt sig, skjuter på helikoptrar och beter sig allmänt djuriskt åt. Nu tycker jag att det bör vara på sin plats med lite ärlighet!!"

1. Jo men visst är du en rasist! Du visar det här och bevisar det nedan.
2. Du kan väl inte vara så enfaldig att du tror på TV-nyheter.

"Vill du med andra ord påstå att alla dessa amerikanska TV inslagen är felaktiga och försöker att vränga till vår syn på USA?"

TV-inslagen är gjorda för USA, inte utlandet. De försöker "bara" påverka amerikaner.

"Kan du i det här sammanhanget förklara varför de svarta står för 100% av brottsligheten i den här staden den senaste tiden? (uppgiften kommer från USA - CBS, Ass press, MBC och andra)"

Vill du vara snäll och ge referenser!

"de snedvridna amerikanska tv-bolagen (som försöker att slicka röven på alla svarta)"

Kommentaren definierar din rasism och allmänna uppfattning.

"Om du kollar in statistiken (något som du tydligen inte vill kännas vid) så består Oklahoma City av 13% fattiga svarta, 11% fattiga vita och 12% av resten."

1. Vilken statistik talar du om? (för New Orleans).
2. 13+11+12% = 36%, konstig statistik.

"de svarta är mer brottsbenägna oavsett den sociala ställningen i samhället och oavsett vilket land det gäller"

Och du tror inte du är rasist! Skulle du vara vänlig underbygga ditt påstående.

"Alla amerikaner har under många årtionden haft exakt (liksom i Sverige) samma möjligheter till utbildning och arbete som de vita (det är lagstiftat)."

Har du läst bröderna Grim?

"det är väldigt jobbigt att hela tiden bli påtvingad deras mentalitet och syn på omvärlden."

Av vem?

"Helikoptrarna tas väl bara fram i händelse att någon rik knös råkar illa ut"

Om detta är ett skämt så visar du igen ditt rätta jag.

"New Orleans är ganska likt Europa mätt med amerikanska mått"

Kan du förklara vad du menar, jag är så obildad att jag inte förstår. Du jämför en stad med en kontinent.

"Hahahaaha, Kondom-Lisa till president. Det skulle vara något inte nog att hon är kvinna, hon är ju svart på köpet"

Kommentarer BORDE vara överflödiga.

För din information så är jag svensk men har bott i USA de senaste 20 åren. Jag kan se en hel del missförhållanden här men skulle aldrig kunna uttrycka mig som du gör

Roger
Arthur Dent:
Jag skulle ha varit lite tydligare. Det handlar om en diskussion mellan mig och m0zQit0z . Om du går tillbaka och läser, så förstår du.

EZ
Ramon, det beror inte så mycket på enskilda uttalanden. Jag märker helt enkelt att hela chargongen är annorlunda nu än vad den var i början av tråden (inte lika rövslickaraktig när det gäller USA).

I övrigt håller jag med. När jag kritiserar min flickvän så betyder det inte att jag inte älskar henne ;). Men det är inte det jag menade i samband med en svängande opinion bland IS medlemmarna.

EZ
Och så till Roger.

My, oh my. Först och främst, många av dina påhopp och påstående, liksom krav på diverse underbyggnad har jag redan svarat på. Det är bara att gå tillbaka till mina tidigare inlägg.

Jag svarar på några frågor som jag tycker är speciellt korkade.

Hur skulle jag tycka om den som sade att jag bor i ett j..a skithus? Antagligen illa, om det stämde (men för att erkänna det behövs självkritik, något som medelamerikanen inte besitter).

Ojdå, 70 miljoner? Och från privatpersoner? Vilken enorm summa (förlåt min sarkasm). Är du medveten om att i Sverige så samlades det ca 372 svenska kronor (drygt 50 miljoner dollar) till tsunamioffren? Sverige har 9 miljoner invånare, USA har 296! Behöver jag säga mer?

Är man rasist om man återger det som man ser? Att de amerikanska TV bolagen vinklar sin inslag är ju självklart. Det gör ju alla TV bolagen. Vad vill du säga med det? Att bilderna vi ser på TV är arrangerade? Att när man bara ser svarta som plundrar så är de statister som har blivit ditförda för att uppföra sig illa, eller vad?? Och gång på gång?

Du skriver vidare att TV inslagen är gjorda för USA, för att påverka amerikanen. Ursäkta? Till att börja med påverka till vad? Att hata de svarta eller till insamlingar eller vad? Jag förstår inte. Dessutom har du tydligen fel eftersom inslagen säljs till hela världen.

När jag skrev att de svarta för tillfället begick 100 procent av brotten så stämde det på pricken. Uppgifterna kommer från alla de stora TV bolagen (som du ju misstror). Kollade under den värsta tiden både tysk och internationell TV.

Naturligtvis uttryckte de det inte på det här viset. Det var mer inlindat. Jag har naturligtvis inte möjlighet att visa upp det inspelade bandet här. Å andra sidan skulle det inte funka på det här forumet om man krävde referenser med diverse inspelningar eller intervjuer i real tid varje gång man misstrodde en annan medlem . Man får helt enkelt lita på varandra.

Du har rätt: 13+11+12% = 36%. Vad är ditt problem här?

Att de svarta är mer brottsbenägna är enkelt att bestyrka. Det finns hur mycket som helst att läsa i det här ämnet. Det är bara att googla lite. Länder som Grenada, Jamaica, Puerto Rico, USA, Eritrea, Somalia, Etiopien, Kenya, Uganda, Angola osv osv.

Om du jämför länder med huvudsakligen (eller stora delar, som i USA:s fall) svart befolkning med länder med huvudsakligen vit befolkning så kan man inte komma ifrån att brottsligheten är skyhögt mycket högre i de "svarta" länderna.

Att sedan skylla på fattigdom och annat är en logisk volt, eftersom det finns väldigt många fattiga i andra länder (ej svarta) där våldet är avsevärt mindre, till och med mindre än i de industrialiserade västländerna.

Resten av ditt inlägg väljer jag inte att kommentera eftersom du inte kommer med något konstruktivt eller ens debatterbart.

EZ
obs, skall givetvis vara 372 miljonerkronor i mitt förra inlägg. Synd att man inte kan redigera här.
Läst lite om detta ämne och det finns som sagt olika åsikter om allt och tur är väl det. Vad jag förstått så är USA inte ett modelland även om de slår sig för bröstet och tror att de står för demokrati och rättvisa, men istället lägger de näsan i blöt överallt. ( Och nu den blöt i bildligt uttyckt ) . Inga länder eller folk är undantagna naturkatastrofer men vi har ju del i det indirekt med alla utsläpp som påverkar vädret och då spelar inte färgen på huden någon roll vilka som drabbas. Och i slutändan är ALLA egoister oavsett hudfärg. Och att brott begås beror ju på att de flesta har typ haft "taskig" uppväxt eller är så fattiga att de ÄR tvingade till brott. Jag är av uppfattningen att visst begås mest brott av invandrare i Sverige och det är nog samma sak i USA. Men där saknas ju det sociala nätet som ju ska skydda den enskilde. I Sverige är det lite bättre även om det på senare tid även där spårat ur. Man kan ju få socialbidrag men även där som annorstädes så missbrukas det. Så visst blir man upprörd över det som sker och bristen på empati finns över hela jordklotet. Se bara på El Quida och deras dåd...Och att USA är det land som de inriktar sin ilska på är förståeligt. Men det ursäktar inte terror och andra våldsdåd.

för ordet

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem