Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Va f.. är det för ett land?

Va f.. är det för ett land?

Lyssnar och förundras. Det jag hörde ikväll på nyheterna har återigen fått mig att inse vilket j.. skitland USA är och hur egotrippade dess medborgare är. För att inte säga hur den enskilde amerikanen saknar känsla av empati.

I Oklahoma City finns ett stort stadium (Super Dome). Det har tydligen varit enorma problem där bland flyktingarna, bl. a. med våldtäkter, mord, skottlossning och diverse andra perversiteter. Kan ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 185
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Nästa »

Jag tycker att jag redan nämnt några orsaker till det Göcke. Till att börja med så finns det ingen lag i USA längre (den togs bort på 60-talet) som förbjuder att svarta och vita elever går i samma skola. Som en förälder i USA så får du, precis som i Sverige, välja vilken skola du vill.

Men av tradition så fortsätter de vita och de svarta att gå i olika skolor. En annan orsak är säkert också grupptrycket från de respektive grupperna, något som jag själv fick uppleva i samband med att jag lärt känna några amerikanska matroser i Dubrovnik (forna Jugoslavien) 1983.

Det var helt enkelt otänkbart att de svarta och de vita matroserna skulle umgås med varandra och gå ut på stan' i blandade grupper. Det såg man helt enkelt aldrig trots att de levde under samma ekonomiska och sociala förutsättningar på denna båt (USS Puget Sound).

EZ
Låter som piloter och mekaniker innom amerikanska flygvapnet de umgås inte heller med varnadra och tycker svenska piloter är konstiga som umgås med deras mekaniker. Vilket är en ganska konstig syn då det är mekanikerna som ser till att pilotens plan inte trillar ned.
Det verkar vara så genomgående i det amerikanska samhället, Rob. Vi kan aldrig fatta det här. Återigen, jag skulle aldrig vilja leva "däröver" och tycker det är väldigt jobbigt att hela tiden bli påtvingad deras mentalitet och syn på omvärlden.

EZ
Annons
Michael Moore attackerade Bush med ett fyndigt uttalande angående den ”snabba” hjälpen i New Orleans.

”Var på jorden kan du ha förlagt våra militärhelikoptrar? Behöver du hjälp att hitta dem”

Ligger mycket i det?!
Haha, ja den var bra. Helikoptrarna tas väl bara fram i händelse att någon rik knös råkar illa ut

EZ
Otroligt hur många är snabba att dra generaliserande slutsatser om det amerikanska folket och USA som land för att det förekommit plundring och våld i ett katastrofområde i New Orleans. Men det är ju klart att vi har ett antal jeppar i detta forum som använder varje tillfälle att vomera på USA. Reflexen från impuls till handling passerar så att säga inte hjärnan, ungefär som knäreflexen - kick on it, but fast!.

USA är ett stort land, som en kontinent, med enorma skillnader i levnadssätt och befolkningssammansättning i olika delar av landet. Somliga delar är mera lika Europa, andra är som New Orleans.

De som blev kvar i riskområdena var de fattiga, lågutbildade, starkt underpriviligierade. Jag vet inte vilka åtgärder som de lokala myndigheterna vidtog för at få ut dem ur staden, dom ar iallafall inte tillräckliga. Jag undrade mycket över organisationsförmågan när jag såg de ringlade köerna ut från staden, timmarna innan. Alla filer i nordgående riktning, alltså ut från staden var packade, bilarna stod stilla. I motsatt riktning, in mot staden, dit ingen åkte, var det alldeles tomt! Varför använde man inte två-tre av de fyra filerna för utgående trafik?

Den federala hjälpen verkar också vara långsam (samma debatt vi hade vid tsunamikatastrofen). Bush höll ett totalt oempatiskt tal som visade att han inte var tillräckligt informerad eller bara inte förstod omfattningen av det inträffade.

Under de närmaste åren kommer denna katastrof att granskas från insidan och ut. En faktor som bidragit till att det blev så illa som det blev är uppenbarligen Bush-administrationens skattereduktioner och nedprioriteringar av nödvändiga underhållsarbeten. Som bidrog till att göra skyddsvallarna mindre hållfasta.

Ska något bra komma ut av denna tragedi är det kanske att det blir mer fokus på de fattigas och underpriviligierades situation. Det är sannerligen dags.
Ramon:
Förstår att det var mig du menade, men jag kan säga att jag hade kunnat varit mycket snabbare. Det är som om det amerikanska folket bara går och väntar på något större ska hända, så att de kan slå till med full kraft. Jag har sagt det tidigare... Los Angeles 1994! Ett exakt scenario, som tyvärr kommer upprepas, tro mig. De är vandrande bomber i världen bästa land!
Ramon en generalisering bygger mycket riktigt på, som du antyder, enstaka händelser. Tyvärr så är det inte i det här fallet.

O gu, att någon vågar kritisera det stora föredömmet i väster. Fy, skäms på oss

New Orleans är ganska likt Europa mätt med amerikanska mått (såvida du inte menade Skandinavien. Det är en annan femma).

I övrigt håller med mycket av det andra du har skrivit. Föreslår också att du sansar dig lite

EZ



EZ: Sansa mig? Vad har jag nu gjort... Ja jag kanske var lite spydig om reflexmekanismen och gamle vännen Zacko tog åt sig lite men det var inte illa menat. Jag kan väl få ge LITE slängar ibland.

Zacko: vad jag menar är att du inte kan extrapolera från dom fattiga stackare som blev kvar i NO till hela det amerikanska folket! Det finns ju massor av etniska grupper i USA, med olika ekonomisk bakgrund, olika politiska åsikter, olika utbildningsnivå, olika religioner...

Men det är klart att inom det amerikanska samhållet finns enormt frustrerade grupper av människor. Det är inte så konstigt. Jag har vandrat omkring tex i Houston där vissa gator har palats, PALATS, efter varandra, med stora grindar, jättelika gräsmattor, konstbevattnade, och lite längre bort i staden finns slummen dit man inte gärna vågar sig. Vapen finns överallt eftersom National Rifle Organisation lobbar effektivt för att inte kongressen ska införa mer restriktiva vapenlagar.

De ekonomiska skillnaderna är större i USA än i Europa. Detta i kombination med vapentillgången gör att frustration lätt övergår i våld. De afrikanska amerikanerna tillhör ofta de fattigaste och lägst utbildade.

För min del hoppas jag på en mer socialt utjämnande politik, med samma utrikespolitiska engagemang. Någon som också ser mer till afrikanska amerikaners situation. Condoleeza for president!!!
Hahahaaha, Kondom-Lisa till president. Det skulle vara något inte nog att hon är kvinna, hon är ju svart på köpet

Säger som Yenken: That'll be the day

EZ

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem