Måndag 23 september 2024 vecka 39
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Va f.. är det för ett land?

Va f.. är det för ett land?

Lyssnar och förundras. Det jag hörde ikväll på nyheterna har återigen fått mig att inse vilket j.. skitland USA är och hur egotrippade dess medborgare är. För att inte säga hur den enskilde amerikanen saknar känsla av empati.

I Oklahoma City finns ett stort stadium (Super Dome). Det har tydligen varit enorma problem där bland flyktingarna, bl. a. med våldtäkter, mord, skottlossning och diverse andra perversiteter. Kan ...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 185
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Nästa »

Electric Zombie/Zacko:

Jag har svårt att förstå människorna i det här landet.
Vi ser utvalda bilder i vår tv, bilder föreställande människor som upplever en fruktansvärd katastrof. Hur reagerar ni? Jo, ni väljer att tolka hela situationen utifrån de bilder vi matas med och reagerar med att visa förakt för dessa stackars individer, som med stor sannolikhet befinner sig i stark psykisk obalans.
Var finns er medkänsla?
Arthur Dent:
Menar du att det inte är sant det vi ser, eller?
"Sanning"? En bild ljuger alltid. Du har ingen uppfattning om vad som skett innan bilden togs eller vad som sker efteråt. Du har heller ingen aning om vad som sker under tiden. Om tv väljer att visa två svarta som plundrar en affär, så kanske de samtidigt inte visar tjugo vita som gör samma sak. Det vi får se i media är bara en liten, subjektiv del av "sanningen". Vad jag vill säga med detta är, att det är oerhört naivt , faktiskt korkat, att av dessa bilder dra slutsatsen att om en svart stjäl så gör alla svarta det. Vidare beskriver du det som händer som ett krig. Mot vem? Mellan vilka? Det du ser på tv är människor som gör allt vad de kan för att överleva. Det är oerhört svårt att veta hur man själv skulle reagera i en sådan situation. Vissa kanske blir sittande som förstelnade, oförmögna att utföra den enklaste handling; de kanske regredierar till att nå ett spädbarns psykiska ålder. Det som nu händer visar på att trots vad somliga under utvecklingens gång tycks ha inbillat sig så är människan i sann bemärkelse ett djur. Och ja, vi är egoister, det är så vi föds.
Annons
Arthur Dent:

Med tanke på ditt alias, så antar jag att du kommer fr USA? Om inte så får du säga ifrån.

Så till ditt inlägg:
De flesta inslagen som vi får se i vår svensk television är sådana som kommer från de amerikanska TV bolages som ABC, CBS, CNN och så vidare. Med andra ord i stället för att göra egna inslag så köper SVT (vilket är mycket billigare) de redan redigerade amerikanska inslagen.

Vill du med andra ord påstå att alla dessa amerikanska TV inslagen är felaktiga och försöker att vränga till vår syn på USA?

New Orleans är en stad i Luisiana (det här har inte blivit riktigt förklarat i sv tv). Invånarna består av lika delar människor med franskt, engelskt och afrikanskt ursprung (gemensamt kallas de Kreoler).

Kan du i det här sammanhanget förklara varför de svarta står för 100% av brottsligheten i den här staden den senaste tiden? (uppgiften kommer från USA - CBS, Ass press, MBC och andra)

Menar du med andra ord att det är bara de svarta som är i "stark psykisk obalans"? Något som de vita tydligen har klarat sig ifrån, enligt ditt resonemang.

EZ
Nej, jag tror inte att vår bild av USA behöver förvrängas alls; den är antagligen redan alldeles åt helsike. Din blinda tro på amerikansk media är ett exempel på detta.

Det som är riktigt skrämmande är hur du tycks tro att de amerikanska tv-bolagens rapportering skulle vara befriad från den diskriminerade syn på minoriteter som präglar resten av Amerika. Varför tror du att du ser flest svarta på de bilder som sänts ut? Jo, de har inte haft möjlighet att fly, kanske på grund av fattigdom.

Det jag tycker att denna diskussion ger uttryck för, är den opportunism som från visst håll brukar ge sig tillkänna så snart en person med annat etniskt ursprung begår ett brott. Vidare tänker jag inte bry mig om att kommentera dina statistiska siffror, men däremot din undran över min nationalitet;
nix O% amerikansk, och detta är statistiskt säkerställt!
Arthur Dent:
För mig spelar det ingen om de är svarta, lila eller violetta. De är amerikanska medborgare allihop. Det är ett tydligt tecken, att de tar varje situation och tillfälle att få ut sin aggression. Det här är inte en engångsföreteelse. Los Angeles 1994 såg vi ett exakt lika dant senario. Lever man då i ett tryggt samhälle när människorna går runt som vandrande bomber?? Jag har då ingen empati för människor som mördar, våldför sig på kvinnor i ett katastrofläge!! Att sedan du tar parti för dem får stå för dig.
OK, ursäkta att jag trodde att du var fr USA men det lät nästan så.

Så till det viktiga:

Du har totalt missuppfattat mitt förra inlägg. Att jag skrev att de flesta amerikanska TV-bolagen har uppgett de fakta som jag har nämnt i mitt förra inlägg har inte att göra med att jag: "Har en blind tro på amerikanska media". (Som du skriver)

Det är ju för fan precis tvärtom! Jag skrev det pga att inte ens de snedvridna amerikanska tv-bolagen (som försöker att slicka röven på alla svarta) kan bestrida ett faktum. Nämligen att svarta begår i stort sett alla brotten i det här området just nu.

Vidare påstår du att de svarta inte har kunnat att fly pga fattigdom. Kan du precisera vad du menar med detta??? Om du kollar in statistiken (något som du tydligen inte vill kännas vid) så består Oklahoma City av 13% fattiga svarta, 11% fattiga vita och 12% av resten. Kan du i samband med bakgrund av dessa siffror förklara ditt resonemang? (Ågerigen, jag kan ge dig sidor på internet där detta kan bestyrkas)

Betyder ditt resonemang att eftersom man är svart och fattig så är man också dum i huvudet? Det skulle i så fall förklara en hel del ;).

EZ

Tydligt tecken på vad?

--"Det är ett tydligt tecken, att de tar varje situation och tillfälle att få ut sin aggression."

Om du menar ett tecken på att man lever i ett segregerat och diskriminerande samhälle så, ja.

Jag tar inte parti för någon i detta hemska scenario, men att du slänger dig med yttranden om att "det ligger i det amerikanska folkets gener", det, det får stå för dig. Och om du med ovan citat menar att de svarta skulle utgöra en mer våldsbenägen folkgrupp, och till detta kopplar dina åsikter om amerikanska gener, ja då är det illa.
OK, äntligen något vi är överens om, så här skriver du nämligen: --"Det är ett tydligt tecken, att de tar varje situation och tillfälle att få ut sin aggression."

Vilken jävla aggression?? För vad? Som jag nämnde så är de fattiga svarta inte fler eller mer förorättade än de vita i det här området (återigen, hur länge skall vi skylla på det sociala arvet?).

Att de svarta lever i en egenvald segregering är inget som de andra folkgrupperna kan påverka. Det här förfarandet gäller ju inte bara svarta. Det finns segregationer inom den judiska, protestantiska, polska, ryska, jugoslaviska, asiatiska och scandinaviska befolkningsgrupperna i USA. Varför beter inte de sig lika illa?

Vidare säger du att jag har påstått att "det ligger i det amerikanska folkets gener". Kan du visa mig någonstans i mina förra inlägg var jag har skrivit det här?? Det jag har skrivit är att jag anser att USA är ett jävla skitland att leva i. Och det står jag för.

EZ
EZ:
Det är jag som har sagt "gener" och "aggression".
Tror att Arthur Dent blandar ihop begreppen här

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem