Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Åke Green friad i HD.

Åke Green friad i HD.

HD friade idag åke Green. Det är både en seger för yttrandefriheten och rättsstaten. Hade han fällts hade det kunnat bli tyst i Sverige. HD bestod provet och föll inte undan för de antidemokratiska stämningarna något vi alla ska vara tacksamma för.
Antal svar på detta inlägg: 166
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Nästa »

Jag har inte sagt att man bör vara bokstavstroende någonstans i mina inlägg Ramon. Men om man förnekar Bibeln som helig skrift och böckernas bok är man inte kristen, eftersom Bibeln har en så central roll i kristendomen.

Idag tycker ju folk att man kan kalla sig vad som helst om de själva tycker så. Och att man kan tolka Guds ord lite som det passar en själv. Visst kan man vara troende eller religiös för det, men för att kalla sig kristen bör man leva i enligt Bibeln. Man bör uppfylla grundstenarna och tro på heligheten och kraften i Bibeln, bikten, bönen och välsingnelsen. Man bör ta emot Guds nåd genom de sju sakramenten: dopet, konfirmationen,eukaristin, boten, de sjukas smörjelse, vigningen och äktenskapet.
Vem bestämmer det?

Ditt perspektiv är att du - som förmodar jag är en dödlig människa av kött och blod (annars vore den här diskussionen extra intressant) - har rätt att tala om för mig och andra om vi är kristna eller inte. Det tycker jag är att förhäva sig - om du nu inte råkar tillhöra den odödliga kategorien.

Det avgör Gud och jag själv inför Gud. Om jag deltar i en gudstjänst och avger trosbekännelsen så deklarerar jag för Gud vad jag bekänner mig till. Och det är inte en bokstavstolkning av bibeln.

Så att komma med citat av Paulus om vad han tyckte om homosexuell promiskuitet för 2000 år sedan imponerar inte på mig, lika lite som ett citat som förklarar att ingen som är född utom äktenskapet eller efterföljande i tio led ska få vara med i Herrens församling (5 mos 23:2).

Det centrala budskapet i kristendomen är som jag ser det (andra kan se det annorlunda) Guds kärlek till människan och hans uppmaning till oss att älska varandra som Gud älskar människorna (Johannesevangeliet 13:34-35).

Det som karln som utlöst denna debatt utstrålar är sannerligen inte kärlek. Hat, dogmatism och dumhet snarare. Under hyckleriets fana av förment kärlek, kära cancersvulst, jag älskar er. Bara ni vore som jag.
Ramon: instämmer
Annons
ramon

oh, imponerad av intelligensen,
Hejsan!

Hela lagen vilar på de 10 buden och man kanske ska börja där...

Kan man inte ens det..som inte ens jag kan så ska man nog ta resten med en nypa salt också..!

I´m out of here..
Kat:

Nej, som jag redan skrivit så har jag tappat intresset av att diskutera med dig, du läser aldrig vad någon skriver, utan svarar istället på vad du tror att skribenten menar i det mest negativa ljus du kan finna. Dessutom är du fräck mot folk och kan sällan undgå att ta till barnsliga retoriska knep eller när det inte fungerar, diverse förolämpningar.

Ramon:

Det händer då och då att vi har samma åsikt, lika ofta har vi det inte, men jag imponeras alltid av din ständiga kyla och ditt sätt att formulera dina åsikter.
Konstigt av dig att tro att det är jag som hittat på att kristna ska ha dessa värderinga Ramon. Det är just detta jag är emot, av var och en själv bestämmer hur en kristen ska vara. Det jag förklarar i mitt inlägg är vad katekesen som är en lärobok i kristendom predikar att en kristen ska uppfylla.

Katekesen har använts som en lärobok för kristna sedan reformtiden, förr skulle varje svensk kunna Lilla katekesen utantill, eftersom den ansågs sammanfatta det en kristen måste veta.
Vad bekvämt att välja bort de delar av kristendomen som inte passar en själv. Det är som att kalla sig matematiker och avfärda gångertabellen som trams. Man slutar aldrig att förvånas folk och deras s.k. teorier.
Är det inte dags att stänga denna tråden nu? Det är ju knappt ett enda inlägg som handlar om det ursprungliga ämnet längre..
Bara en massa pajkastning om vem som får kalla sig kristen eller inte..
Vi har glömt en viktig sak i debatten om homovigslar,varför har ingen frågat om våra invandrade muslimska medborgare godkänner homovigslar i deras moskeer?och om deras präster skulle ställa upp på detta,oj,jag skulle tro att det skulle bli ett ramaskri,ställ den frågan ochså nu när religionsfrihet råder i detta underbara land.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem