Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Åke Green friad i HD.

Åke Green friad i HD.

HD friade idag åke Green. Det är både en seger för yttrandefriheten och rättsstaten. Hade han fällts hade det kunnat bli tyst i Sverige. HD bestod provet och föll inte undan för de antidemokratiska stämningarna något vi alla ska vara tacksamma för.
Antal svar på detta inlägg: 166
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Nästa »

Los Lovos

Då får väl svenska kyrkan vara tydligare. Inte säga att alla är välkomna och att gud älskar alla. De kan ju inte ha präster som tycker att det är ok och andra som inte tycker det. De måste väl ändå ha samma budskap? En enad linje?

Jag läste om ett mål i Särö där en man gått i kyrkan hela sitt liv. Alla högtider och annat som hör kyrkan till hade de firat där. Sen flera generationer tillbaka.
När han i vuxen ålder ville låna kyrkan för en vigselakt med en gayvänlig präst så lånade inte "styrelsen" ut lokalen som de gör till alla strejta par.
Förstår du inte hur hemskt detta var både för paret och för deras släkt som tillhör den kyrkan och alltid varit där???
Det är ju inte bara paret som gifter sig som blir kränkta det är ju alla anhöriga också.

Men jag anser ändå, för det var ju det denna "tråden" handlar om, att det är brottsligt att uttala sig som Åke Green gjorde.
Och att det är hemskt att det utgången blev som den blev.

Vi har lagar mot detta i Sverige, men om det nu är så att vi skall böja oss för Europadomstolen skulle dömt annorlunda...ja då är det MYCKET SORGLIGT.


Kat: Jag håller med dig. Du skriver bra.
homosexuell jag låter dem vara.
Åke Green har inte ens upplevd vara homosexuell

dem som är homosexuell ungås bara med homosexuell
Annons
Kat/Ramon:

Vi är överens om att det är tragiskt, omodernt och även att det är ologiskt av religiösa samfund att fördöma människor oavsett anledning, tror man på en allsmäktig Gud/Allah/Jehova/etc. så förefaller det otroligt förmätet att kritisera hans/hennes skapelseunder som ju alla människor är en del av. Jag menar; skapa en bättre värld själv då på sju dagar!

Däremot håller jag inte med om att den friande domen var olycklig, jag tycker inte att homosexuella är en skyddsvärd "folkgrupp", jag tycker inte ens att de borde anses utgöra en "folkgrupp". Jag anser att när man jämställer "homohets" med antisemitism så gör man de homosexuella en björntjänst, i dagens samhälle så är sexuella läggningar avvikande från det heteronormativa inte speciellt uppseendeväckande och ju mer vi kan avdramatisera runt detta ämne desto bättre. Ingen skulle ju bry sig om någon galen pastor hetsar mot volvomedelklassen, så varför hetsa upp sig över hans pinsamma avsky mot andra fullt vanliga och normala människor?

Jag är emellertid en smula kluven i frågan, det är tänkbart att situationen i Sverige är så tragiskt oupplyst att det fortfarande är en nödvändighet att skydda HBT personer i lagstiftningen. I så fall kan jag bara beklaga och skämmas en smula över att dela land med en massa människor med för mycket fritid och för lite kärlek i sina liv.

Los Lovos:
Du skriver:
"det är tänkbart att situationen i Sverige är så tragiskt oupplyst att det fortfarande är en nödvändighet att skydda HBT personer i lagstiftningen"

Ja LL, folk blir MÖRDADE varje år I SVERIGE för att de är gay.
De blir hotade, diskriminerade, har inte samma rättigheter inför lagen, mm.

DET FINNS EN ANLEDNING!

Tror du att det är folk som inte har nåt att göra på dagarna som kämpar med frågorna för att de inte har nåt bättre för sig?

Tror du folk som är gay är skitskraja att outas utan anledning?
Hur många känner du som är öppet gay. Minst var 20:e person du träffar är gay eller bi. Du har det i din släkt. Det har ALLA.
De finns i din närhet, men de VÅGAR INTE.

Det syns ju inte på de som är gay att de är det såvida de inte är "fjolliga" eller "truckflatelooken".
Men det är ju bara ett fåtal som ser sådana ut.

Du har rätt; de som är gay är som vem som helst.

Därför skall de behandlas som en fullvärdiga medlemmar av vårt samhälle.

De är de som förföljer, mördar, diskriminerar eller med sin passivitet låter övergrepp ske mot homosexuella, som är SJUKA.
Som behöver "behandling".

Om folk hade din inställning till att vara gay så fanns ju inga problem. Men du tillhör inte majoriteten. Inte i detta fall.

Vi behöver förebilder som är gay, så att unga (och äldre) som är gay har nåt att identifiera sig med. De behöver känna att de finns fler, att de inte är ensamma.
Därför börjar kändisar komma ut. Därför finns det med i olika tv-program. Därför börjar man ta upp fler diskussioner i ämnet.
Sen finns de de som vill tjäna pengar på det, som med allt annat.
Sälja fler lösnummer, etc, men hellre det än att locket läggs på.


Varför tror du så många som är gay tar livet av sig? Inte för att de är gay utan för att de inte får vara det.

De finns människor som "kommit ut" och därmed förlorat allt.
Familjen och vännerna har vänt dem ryggen. Deras liv har rasat ihopfullständigt.

Och detta säger du inte är ett problem???

Nänä...jag säger bara:
LL väkommen till verkligheten!!!


PS.
Nu börjar lagarna ändras ang vigsel och adoption, men än så länge är det bara "ett spel för gallerierna"
Hur många har fått adoptera?

Vad hände i domen mot Åke Green som är "tråden".
Åke Green och således det kristna, kyrkliga begreppet som han representerar samt vissa religioner är auktoritets-vetenskaper. Sådana är både omoderna och icke rationella, de vilar inte på några vetenskapliga forskningsresultat som är öppna för kritik. Att göra uttalanden som trycker ner eller smutskastar andra människor är enligt den västerländska moral och etik som vi har i vårt moderna samhälle fel. Samhällslivet vilar på demokratins grund där sympati, jämställdhet, empati och förståelse är förankrat.

Jag vill därför att ni som håller med Åke Green och hans uttalande bör ta er en funderare på hur ni vill att morgondagens samhälle och av vilka morgondagens barn skall fostras. Kanske vill ni att era barn skall fostras av lärare som har samma syn på männsikan och den unika individen som Åke Green. Kanske vill ni att de skall uppfostras till att bli unika tänkande individer som kritiskt kan granska och aktivt delta i det demokratiska samhället vi har idag.
Inte är väl alla inom media flata eller skjärtgosse?

Värre väckelsemöte än vad som massmedia presterade d 29-30 nov 05 har väl inte på länge uppvisats?

Folket f.ö. och jag känner hopp inför den frikyrkoförsamlingen där ännu "fria ordet" (G-ds ord) kan hävdas - med eller utan lära.

Att Sv Kyrkan nu öppet tagit åt sej sina, i koine tidigare undanstopppade gossar, är på tiden och torde efterföljas med ursäkt.

Men lite grann sticker det i ögonen när man varslar hur den krönta valkyrian låter sina trosbarn klippa sönder Noahs regnbåge till flaggor för att i enlighet med trostraditionen håna grundlagen (Noah 6+1). Den som saknas allt tydligare i dag.

Fram för fria forum med eller utan lära.


I de flesta religioner anser man sex vara något mellan man och hustru för att avla barn. Det är först på senare år man valt att tolka Bibeln på ett friare sätt och bestämt att Gud tycker det är okej att vara homosexuell och att Gud bara är en kärleksfull Gud och att man kan göra lite som man själv vill eftersom Gud älskar en som man är.

Jag tycker att en man som Åke Green måste få tillåtas tro och predika Bibeln enligt de gamla värderingar han tror på, de värderingar man tidigare var överens om var de rätta. Alla byter inte tro, känsla och tanke för att samhället slänger de gamla värderingarna på tippen när de tycker att de inte längre passar.
Kat:

Som vanligt så går du och försöker skjuta mygg med kanoner, men du missar.

Här kommer några av dina påståenden som jag enligt min mening är inkorrekta. Jag betvivlar att du kan styrka dessa grova överdrifter med solida källhänvisningar:

"Ja LL, folk blir MÖRDADE varje år I SVERIGE för att de är gay.
De blir hotade, diskriminerade, har inte samma rättigheter inför lagen, mm." <-- Källhänvisning att styrka detta påstående tack.

"Varför tror du så många som är gay tar livet av sig? Inte för att de är gay utan för att de inte får vara det."

Jag känner flera homosexuella och en handfull kollegor på jobbet är gay, i mina diskussioner med dessa människor så har jag aldrig fått höra att någon av dem har upplevt en bråkdel av det som du påstår hör till alla homosexuellas vardag.

Sluta göra en höna av en fjäder, om det är någonting svenska folket behöver lära sig så är det att avdramatisera.

_-_

Wicked:

Exakt!

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem