Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Åke Green friad i HD.

Åke Green friad i HD.

HD friade idag åke Green. Det är både en seger för yttrandefriheten och rättsstaten. Hade han fällts hade det kunnat bli tyst i Sverige. HD bestod provet och föll inte undan för de antidemokratiska stämningarna något vi alla ska vara tacksamma för.
Antal svar på detta inlägg: 166
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

Gud, vad trött jag blir på religiösa dumheter.
Kats citat ovan, t.ex. är utmärkta exempel.
Kyrkans kamp under århundraden för att insistera på att jorden är platt.
Brännandet av häxor.
Blodbad på otrogna.
Inskränkta sk pastorers stenkastning i glashus.
Nu muslimska fundamentalisters utnyttjande av utvecklingsstörda ungdomar som självmordbombare.
Och så Wickeds pekpinne att jag nog inte är kristen. Jag har för det första inte talat om mig själv. Om jag är kristen eller inte avgör inte du Wicked. Det är den typ av beskäftighet som du representerar som gör folk allergiska mot religion. Världen är full av sekter som hävdar att den som inte tillhör min sekt inte är troende, kristen eller muslim eller vad det är. Bara mitt synsätt är rätt. Jag har rätt att döma andra. Du drömde dig tilllbaka till den tid då katekesen skulle läras utantill och förhöras, då präster - som mina egna förfäder i flera generationer - var myndighetspersoner som bestämde över folket. Så är det inte idag. Men på prästseminarierna härjar kanske den tron fortfarande - åtminstone bland vissa västkustinfluerade grupperingar.
Vad du än tycker Wicked, så spelar din självpåtagna roll som uttolkare av andras rättrådighet ingen roll, du har så att säga inget att säga till om. Jag och andra bestämmer själva om vi är kristna, muslimer eller judar. Eller vad vi är. Vi människor ansvarar för oss själva och - kanske tror många av oss - inför Gud.

Det mest patetiska är när fariséer berömmer sig för sin rättrådighet och sitt exemplariska följande av de religiösa, av människor författade påbuden, men glömmer det centrala - kärleksbudskapet. De har ingenting lärt av det Jesus Kristus försökte säga.

Ojdå kära nån, du verkar mycket upprörd Ramon. Lustigt att du tycker jag har dömt dig, det jag skriver om när jag säger vad som krävs av en kristen speglar inte på något sätt min egen religiösa övertygelse. Jag har bara definerat vad kristendomen som religion satt upp för riktlinjer för en kristen. Det är inte upp till mig att bestämma, jag vet inte hur du får känslan av att jag försöker bestämma detta, när jag hänvisar till t.ex katekesen för att visa Bibelns betydelse för kristendomen.

Jag tycker att du verkar ha lämnat logiken bakom dig och nu hänger dig åt känslan, då du läser in mycket i mina inlägg som jag aldrig själv sagt. Men i det kan jag ju ha fel, detta vill jag poängtera så du inte blir arg och påstår att jag analyserar dig. Detta är alltså min känsla av hur du reagerat.

"Den Heliga Översättningens Sufficiens och Harmoni

Framför allt skall man vara mycket klar över att det är översättningar som används/missbrukas. Och dessa är mycket präglade av herrar översättares egen teologi.

Om man gör ett stycke jämförande exegetik, dvs lägger den grekiska, den gamla latinska (200-talets nordafrika), 1100-talets parisiska versio vulgata och t.ex. den svenska statliga översättningstraditionen 1541, 1917, 1981 och 2000 bredvid varandra, ser man förändringarna.

De är koncentrerade till 1100-talet och 1900-talets andra hälft.

De flesta bibelställen som idag används mot homosexuella är alltså antingen nya eller förändrade efter 1955!!!"
Annons
Wicked, jag kanske misstolkar dig, men jag blir ju inte glad om någon försöker tala om för mig att jag inte har rätt att göra min egen bedömning om vem jag är. Det kanske du inte avsåg, men både du och klÄmkäck återkommer ju hela tiden till att man inte har 'rätt' att själv definiera om man är kristen och inte. Det är ju groteskt.

OK nu lämnar jag den diskussionen. Jag tycker att det mesta har framkommit här. Åke Green har fått vädra sina fördomar i frihet och framstår för de allra flesta människor som ganska patetisk. Han har berövats den martyrroll han förmodligen hoppades på. De flesta håller säkert med att det perspektiv Green lägger på sina medmänniskor inte är förenligt med det kärleksbudskap som är centralt i kristendomen som han säger sig tillhöra.

Nu försöker jag backa ur den här tråden en andra gång. Återkommer nog i någon annan tråd, kanske öppnar jag nån endera dagen...

Själv sitter jag just nu i ett vackert Bergen, Norge, och ska strax gå och äta middag med några vänner. Ovanligt att det inte regnar!

Ramon:
Håller med Dig helt och fullt.
hehe.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem