Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

USA bjuder upp till dans... igen.

USA bjuder upp till dans... igen.

"George Bush upprepar i en intervju i tv-kanalen Fox, som sändes i går, sin anklagelse från 2002 att Iran ingår i "ondskans axel". Han uppmanade Teheran att bevisa att landet inte försöker skaffa sig kärnvapen." Från SvD idag 15/12 2005.

Under veckan som gick kunde vi ta del av USAs regerings erkännande om att de hade fel i sina anklagelser att Irak hade kärnvapen. Kriget rättfärdigas ändå av Bushad...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 158
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Nästa »

Wicked. Ja, jag var kanske lite löjlig där. Håller med. Men det var lite på skoj. Det är klart att jag förstår att du inte tror på tumskruvar. I bokstavlig bemärkelse också. Ta inte illa upp.

Nu anser jag faktiskt inte att påtryckningar behöver vara sanktioner. Med den betydelse USA har för Egypten och Saudiarabien, och för den delen också för Israel, så räcker det med tydliga politiska markeringar för att påverka dessa länders regimer.

Varför du tappar hakan begriper jag inte. Det är väl ingen nyhet att USA har möjligheter att utöva påtryckningar på Israel och också gör det. USA har utövat mycket starka påtryckningar på Israel att följa färdplanen mot fred. Det har helt offentligt deklarerats av Sharon att tillbakadragningen från Gazaremsan skedde på grund av starka påtrycknigar från USA. Jag kan själv vittna om det eftersom jag var i Israel i juni för mitt arbete och upplevde den mycket intensiva för att inte säga hätska debatten inför tillbakadragandet. Folk åkte omkring med gula vimplar på bilarna om de var emot tillbakadragandet och israeliska flaggfärgerna blått och vitt om de var för tillbakadragandet. Det ständigt återkommande argumentet var att USA krävde att man drog sig tillbaka och att man är beroende av USA:s stöd.

Så det är inte det minsta konstigt.
Bubben. Ja det får man verkligen hoppas. Om inte EU:s förhandlare lyckas komma fram till en uppgörelse med Iran (vilket det knappast ser ut som idag efter hätska uttalanden från Irans premiärminister) så måste frågan upp i Säkerhetsrådet. Då inträffar det kritiska ögonblicket. Kommer Säkerhetsrådet att anta en plan som inkluderar sanktioner eller blockeras sådana initiativ av någon av de permanenta medlemmarna med vetorätt.

Om inte det sker, ja då tvingas världen välja mellan att stå och titta på när ett kärnvapenkrig är på väg att utvecklas eller ingripa utanför FN:s ram.
Ramon

Nu vinklas det och vrids igen. Att säga att Iran gör "hätska uttalanden" bara för att man inte vill vika sig för USA är att ta i. Klaga på Israel istället som brutit fler FN-resolutioner än något annat land i Mellanöstern.
Annons
Iran
Iran bannlyser västerländsk musik
Iran på kollisionskurs med västvärlden
IAEA vill lösa atombråket med Iran med diplomati
Iran redo för nya kärnkraftssamtal
Iran slipper säkerhetsrådet - för stunden
Nytt misslyckande för Irans president
Iran bekräftar: Vi konverterar uran
Frikännandet för mord på kanadensiska står kvar
Intern kritik mot Irans president
Iran avvisar uran-kompromiss
EU vill avvakta med sanktioner mot Iran
Vägverket varnar efter TV4 plus Hyundaitest
Irans president: Kravet på utplåning av Israel inget nytt
Iran kommer inte att angripa Israel
Irans nye ledare: Israel bör utplånas från kartan
Iran åtalar också Saddam
Iran anklagar britter för terrorbomber
Bomber dödade fyra i iransk oljestad
USA:s FN-ambassadör anklagar Iran för kärnvapenprogram
Ryssland pressar Iran om kärnkraft
Iran hotar stoppa olja om FN tar upp kärnprogrammet
Ryssland uppges öka vapenförsäljningen till Iran
EU förbereder resolution mot Iran
USA: Majoritet inom IAEA mot Iran
Iran varnar IAEA för FN-sanktioner
Iran vill ha internationellt kärnsamarbete
Iran erbjuder kärnkraftsteknik till muslimska länder
Iran har startat nukleärt program
IAEA möter Irans förhandlare idag
Iran jobbar med nytt kärnförslag

http://www.tv4.se/nyheter/427044.html

ramon

tyv&#
228;rr har tydligen Ryssland blockerat säkerhetsrådet.
Varför vill Ryssland ha kärnvapen i Teheran men inte i Pyonyang?
Igår fick man veta av ett TT-telegram att Ryssland avser att blockera EUs försök att ställa Iran till svars inför säkerhetsrådet om Iran inte samarbetar med IAEAs observatörer,
något som de upprepade gånger struntat i.


http://politiskfilosofi.blogg.se/080905071911_varfr_villl_ryssland_ha_krnvap
en.html
klÄmkäck. Det är särdeles hätskt att hävda att ett land i regionen ska utplånas från kartan och att man inte bryr sig det minsta om världsopinionens synpunkter på Irans 'kärnenergiprogram' (som om Iran var beroende av kärnkraft för sin energi).
Det är så hätska uttalanden att de föranlett mycket starka reaktioner från politiska ledare i stort sett i hela världen. Möjligen med undantag av Mugabe i Zimbabwe och Kim Sung il i Nordkorea.

'för att man inte vill vika sig för USA...' skriver du. Du kanske inte har uppfattat att det är EU som sköter förhandlingarna med Iran. Du kanske inte har noterat uttalandena från IAEA:s chef el-Baradei. Du kanske inte känner sig att det råder i det närmaste total internationell politisk enighet i denna fråga.

Måste tyvärr bädda ner mig... Ansträngande finaldag i morgon och sen ska det förberedas nyårsfest. Sådana är lite annorlunda nuförtiden när man är småbarnsfamilj. Hemma och fira med andra småbarnsfamiljer. De är de enda som vill komma.

Ramon:

Du skriver bra, men det är lite enerverande att du förefaller glömma att segraren skriver historien. Ur ett filosofiskt perspektiv ser jag inte hur det är mer rättfärdigat att USA går in i Irak än att Irak gick in i Kuwait, än att Japan förde krig i Asien, osv.
Om Japan inte tvingats till kapitulation via bomben, utan man slutit fredsavtal och låtit Japan behålla de erövrade territorierna så hade vi nog läst en helt annan historia i skolan.
Vi ser ju tydligt idag hur mycket kritik muslimska länder betydligt trevligare än Saudiarabien får utstå. Ligger man i samma säng som västvärlden så får man behandla sitt folk hur fan man vill, det fick Sadam också medan han åtnjöt västvärldens välvilja.
Los Lovos. Du skriver också bra, men enligt min uppfattning är skälet till att du kommer till den slutsats du gör är att du saknar kompass när du navigerar i de historiska händelserna. Om man bara ser till fenomenen, tex ett land går till militärt angrepp mot ett annat land, utan att sätta in fenomenen i en värdekontext så kan din kommentar förefalla logisk.

Min värdering är att människan ska vara fri att uttrycka sina åsikter och sina värderingar utan att riskera att bli fängslad, torterad eller dödad. Att den politiska ledningen i ett land ska vara tillsatt av och beroende av sitt folk. Att olika grupperingar inom folket ska respektera varandra och att det ska råda rättssäkerhet. Dessa värderingar kan tyckas så självklara för oss att vi inte förstår att människor som inte befinner sig i samma gynnsamma situation som vi själva är beredda att dö för dem.

När ett land som Japan under andra värlskriget angriper andra länder för att förslava dem under japanskt diktatoriskt styre, eller när Tyskland gör samma sak i Europa, kan det därför inte jämföras med att England, eller USA, eller Australien, går till angrepp mot Tyskland och Japan. Det är en kamp mellan diktatur och demokrati. Försvaret för demokrati är berättigad.

Likaså kan man inte med denna värdegrund jämföra Iraks angrepp på Kuwait med Alliansens ingripande i Irak. Iraks angrepp var en diktators handling för att förslava ett grannfolk, det senare gick ut på att avlägsna en tyrann som mördade sitt eget folk och gick till angrepp mot omgivande länder. Och som utgjorde ett konstant hot mot omvärlden.

Alliansen har haft stora svårigheter att bemästra terroristerna som gör allt vad dom kan för att sabotera övergången till demokrati, genom att mörda sina landsmän. Man kan kritisera alliansen för att ha underskattat denna typ av motstånd och för att inte ha mer aktivt bekämpat dem. Men det är terroristerna som är ansvariga för våldet. Dom har ingen förankring hos folket och representerar ingen förutom sina perversa uppdragsgivare bland brottlingar och teokrater.

Nu håller demokrati på att införas i Irak. Det kan fortfarande misslyckas, men folkets vilja tror jag kommer att segra över terroristerna. Det är en stor sak. Alliansen har inte kommit för att styra Ìrak. Den har kommit för att avlägsna en tyrann och för att införa folkstyre.

Det är därför man måste sätta in de historiska förloppen i ett värdesammanhang. Annars riskerar man att jämställa Tysklands ingripande i Danmark och Norge - syftande till att göra dessa länder till nazistiska lydriken - och Västalliansens ingripande i Afganistan med avlägsnande av en galen talibanregim och införande av demokrati.

Skaffa en bra kompass Los Lovos!
Ramon:

Jag tror inte du förstod mig. Vems värdekompass skall gälla? All kultur är uppfunnen av människan, så även demokrati. Vem är du eller någon annan för den delen att "veta" att demokrati är den hittills bästa styrelseformen? Vem är USA eller något annat land för den delen att ta sig rätten att pådyvla andra denna demokrati?

De flesta i världen är religiösa, det betyder inte att det är bättre att vara religiös än att inte vara det.

Jag tycker det är förmätet att anse sig veta vad som är bäst för mänskligheten, oavsett om man heter Bush, Bin Ladin, Hitler, Napoleon, Mao eller Marx.

Los Lovos, ställningstagandet för demokrati grundar sig på en värdering. Värdering är inte samma sak som kunskap, även om ens värdering kan utgå från en insikt, eller kunskap.

Alltså: Jag säger inte att jag VET att en fri man har det bättre än en slav. Det kanske till och med i vissa extrema situationer kan vara fel. En slav till en välvillig och generös ägare kanske är lyckligare än en fri utblottad uteliggare.

Vad jag säger är att min VÄRDERING är att det är bättre att vara fri än att vara slav. Rent generellt. Min värdering är att människan ska styra den politiska ledningen, inte tvärt om.

Min värdering grundar sig på min människosyn, på människan som en fri och högtstående varelse. Den utgår också från INSIKTEN att demokrati är det minst dåliga politiska systemet. Att demokratiska länder aldrig gått i krig med varandra. Att diktaturer alltid går under förr eller senare pga korruption, ineffektivitet eller oförmåga att anpassa sig till folkopinionen med folklig resning som följd.

Jag är nästan säker på att du delar mina värderingar. Det gör ju de flesta. Men vad man lätt glömmer är att demokrati och rättssäkerhet inte är självklarheter. Man måste ta ställning för dem och alltid stå på dess sida inför hot mot dess existens. Det är att ta sina värderingar på allvar. Att använda dem som kompass när man försöker förstå vad som händer i världen.
Ramon:
Jag har börjat blanda ihop begreppen Diktatur & Demokrati… och det är USA som förvillar mig. Den amerikanska demokratin är ”världen ska demokratiseras… men det är vi som bestämmer”. En diktator säger ”det är jag som bestämmer”.

Jag blir så förvirrad

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem