Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

USA bjuder upp till dans... igen.

USA bjuder upp till dans... igen.

"George Bush upprepar i en intervju i tv-kanalen Fox, som sändes i går, sin anklagelse från 2002 att Iran ingår i "ondskans axel". Han uppmanade Teheran att bevisa att landet inte försöker skaffa sig kärnvapen." Från SvD idag 15/12 2005.

Under veckan som gick kunde vi ta del av USAs regerings erkännande om att de hade fel i sina anklagelser att Irak hade kärnvapen. Kriget rättfärdigas ändå av Bushad...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 158
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 Nästa »

Nu ska jag gå och äta julbord.
I LÄTT agiterat stämningsläge...
Morr
Du säger att ingen har förbjudit någon att förneka Förintelsen Ramon. Där har du helt fel. I Frankrike, Tyskland och Österrike är detta förbjudet enligt lag och kan ge uppemot 10 års fängelse. I Sverige går detta som så mycket annat obekvämt under lagen om hets mot folkgrupp.

Någon annan än Ramon kan såklart se att min "idé" om att flytta Israel på kartan är ett påstående gjort för att ifrågasätta någons rätt att bara "ge bort" ett land, så som välden skänkte judarna Israel, redan bebott av ett annat folk. Denna världsordning är varken Irans president eller jag den första att ifrågasätta.

Jag söker inte jobb hos Radio islam, men jag har vett nog att förstå att media formar vår världsbild och bestämmer vad vi ska tycka. Därför vill jag ge motsatsen till vad jag fått nerkört i halsen att tycka en ärlig chans i mitt huvud.
wicked

förbudet finns eftersom det är sanning, hur kan du ens tänka så fel??
att ens ifrågasätta förintelselägren är det absolut vidrigaste jag hört!

hurdå; media formar vår världsbild?
hallå?!
irans president står, i bild, stirrandes in i kameran framför en folkmassa och i princip vårlar ut sin avsky, med egna ord.
ur sin egen kropp!

har du ens sett siffertatueringar på folk från läger?!?!?!
det har jag gjort!
(en gammal man vars största lycka i livet just nu är att få en kopp kaffe och bulle varje morgon, enligt honom är detta LYX)
..hur dom fick bära sina döda vänners kroppar till ugnar!
än idag händer sådant:
jugoslavien, ifrågasätter du även lägren/massakern där???
rwanda, ifrågasätter du massakern?
utrotning!
..däremot kan du ifrågasätta ww2 förintelselägren!
gör du verkligen det??
verkligen??
för isåfall.. *hjälp*

*
Annons
Om du kunde läsa ordenligt m0zQit0z så ser du att jag inte förnekar Förintelsen. Jag bara säger det är förbjudet enligt lag att förneka den.

På din högst personliga fråga om jag någonsin sett siffertatueringar från folk i läger, så kan jag svara ja. Jag har vårdat överlevade från koncentrationsläger från såväl andra världskrigets Tyskland som från kriget i f.d Jugoslavien. P.g.a av min professionella tystnadsplikt kan jag dock inte gå in närmare på detta.
Hejsan!

Men jag fattar inte...

Vad tror IRAN händer om dom anfaller någon med kärnvapen?

USA har LOVAT verdergällning med kärnvapen!

USA har ju 2500 Kärnstridsspetsar! Räcker INTE det för att hela Iran blir ett minne blott för ungfär 10.000 år framåt?

Det finns knappt 2500 huvudstäder i världen ensingång..^^

Nu får dom väl tänka efter lite eller ska vi visa lite filmer om Hiroshima?

Jisses...
wicked

ok, förlåt mig, blev upprörd

bubben

*huuu*
Ursäkten godtas m0zQit0z.

Du har så rätt bubben, det är därför jag får en stor klump i magen när jag läser i SvD att Bush nu fäller liknande kommentarer om Iran som han fällde om Irak innan kriget var ett faktum.
OK Wicked, att ifrågasätta etablerade uppfattningar är väl rent principiellt OK, men att ifrågasätta miljoner människors lidande och död är knappast OK. Inte heller att jämföra med offer bland t.ex. tysk civilbefolkning som du gör, jag antar att du tex avser de sovjetiska truppernas systematiska våldtäkter och mord på tyska civila. Detta var oförlåtliga hemskheter, men ett industriellt genomfört totalt förintelseförsök av ett helt folk är något alldeles unikt i världshistorien.

Sen Wicked är det inte Bush som är problemet i dilemmat Iran, Det är den iranska politiska ledningen som uppenbarligen har för avsikt att skaffa Iran kärnvapen. Och Bubben. Tidigare har kärnvapenretaliering fungerat avskräckande, men det är inte längre fallet med fundamentatistiskt grundade kärnvapenhot. Som el-Baradei påpekat är situationen därför nu betydligt farligare än under kalla kriget, då supermakterna - även den kommunistiska - handlade efter ett slags rationalitet. Fundamentalister offrar sig gärna för paradiset. Därför måste kärnvapenhotet stoppas med till buds stående medel innan det blir verklighet. I första hand naturligtvis med förhandlingar och om det har effekt sanktioner och hot.
Jag jämför inte med offer bland tysk civilbefolkning, jag talar om de koncentrationsläger som USA hade, som dödade miljoner asiater och även en del tyskar och italienare under andra världskriget. För all del så hade även Storbrittanien och Frankrike koncentrationsläger under andra världskriget, även om de inte tog kål på lika mycket folk som USA och Tyskland.

Förintelseförsöket av ett helt folk är inte unikt som du säger Ramon. Världens mest lyckade etniska rensning skedde i USA, där ursprungsbefolkningen är nästan helt utdöd idag. Och vi fortsätter se försök till folkmord även i modern tid, som på Balkan.

Med att säga detta vill jag inte förneka Förintelsen av miljoner judar. Jag vill inte förneka det judiska folkets lidanden. Jag vill att vi alla ska tänka på att världen inte är så enkel som god och ond. Jag vill poängtera detta då du ofta missuppfattar mig Ramon.
Hur i hela friden har du fått för dig något så befängt? Skulle USA ha avlivat miljoner asiater i koncentrationsläger? Försök förklara hur du kunnat missförstå situationen så fundamentalt.

Naturligtvis hade de allierade krigsfångeläger, där fångar behandlades strikt enligt Genevekonventionen, till skillnad mot hos axelmakterna. I de allierade krigsfångelägren togs inte kål på folk.

Kolonialismen har mycket på sitt samvete. Våra förfäder, invandrande nybyggare från olika europeiska länder inklusive Sverige, dödade många indianer i strid och många blev också själva dödade. Förintelsen av judar och romer var en helt annan sak - det rörde sig om systematisk insamling av folk i ghetton med transport till läger där de avlivades i industriell skala. Det är nazisternas unika och perversa bidrag till världshistorien.

Andra världskriget kastar fortfarande sin skugga över Europa. I fredags besökte jag Frauenkirche i Dresden, katedralen som i februari 1945 bombades tillsammans med stora delar av Dresden utan strategisk betydelse. Katedralen har nu efter ett enormt restaureringsarbete öppnats igen. Den är oerhört vacker. Katedralen i Coventry, England, bombades av tyskarna och har också restaurerats. Nu har dessa kyrkor förenats i en försoningsprocess mot krig och förstörelse.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem