Söndag 22 september 2024 vecka 38
Forum
Kategori: Familj och hälsa

USA bjuder upp till dans... igen.

USA bjuder upp till dans... igen.

"George Bush upprepar i en intervju i tv-kanalen Fox, som sändes i går, sin anklagelse från 2002 att Iran ingår i "ondskans axel". Han uppmanade Teheran att bevisa att landet inte försöker skaffa sig kärnvapen." Från SvD idag 15/12 2005.

Under veckan som gick kunde vi ta del av USAs regerings erkännande om att de hade fel i sina anklagelser att Irak hade kärnvapen. Kriget rättfärdigas ändå av Bushad...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 158
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

Zacko, Zacko, du har ingenting lärt fast jag har försökt i ett halvår...
Zacko: Demokrati är bra. Det är din egen luft och ditt eget vatten, du skulle inte acceptera något annat system. Tror jag. Det är bra om världen demokratiseras. Världen skulle bli stabilare. Människor skulle få det bättre. Skurkar som profiterar på sin maktposition för sin egen och sina kumpaners ekonomiska vinning skulle sparkas ut.

Så det är inte bara amerikaner som tycker att världen ska demokratiseras. Sen skriver du att 'det är vi som bestämmer...' dvs USA. USA bestämmer naturligtvis mycket. Det är den enda supermakten. Men vitsen är ju - vilket USA insett och vilket framfört i nyckelanföranden av Condoleezza Rice - att USA anser att folkets egenbestämmande är en stabiliserande faktor. Att bidra till att demokrati utvecklas som i Afganistan, Uran, Ukraina är är en sak, men sedan måste ju styret tas över av folket. Allt detta är bra, Zacko. Gläds storligen!!
Ramon:
God fortsättning, förresten!

Självklart förespråkar jag demokrati och det vet du, Ramon. Vad jag menade med mitt ”något ironiska” inlägg var, att skillnaden mellan demokrati och diktatur inte blir så stor i slutänden om ETT land ska bestämma vad alla andra länderna ska vara eller icke vara. När ett land blir så diktatoriskt, i sitt demokratiska tänkande, att de t.o.m. trampar över FN för att visa vem det är som bestämmer i världen, då ser jag skillnaden ännu mindre.

Nä, Ramon. Jag har inte lika höga tankar om USA, eller om Condoleezza Rice, som du har… fast det viste du ju redan
God fortsättning själv!
Jag tror säkert att våra värderingar är väldigt lika, men jag håller (som du vet) inte med dig i din syn på USA.

Du skriver att USA 'diktatoriskt' bestämmer vad andra länder ska vara eller inte vara. Hur är det med den saken?
Beträffande andra demokratiska länder har dom ju inte något avgörande inflytande, tex i Frankrike, Tyskland, Sverige. När det gäller diktaturer så har väl den amerikanska ledningen liksom folket i USA och förmodligen i större delen av den demokratiska världen uppfattningen att det vore bättre om dessa länder var demokratiska. Det tycker jag med. Och förmodligen du också. Bestämmer USA hur dessa länder ska vara?

Nja, det går ju inte att göra hur som helst. USA bestämmer inte över Kina, Nordkorea, Zimbabwe, Burma, m.fl. diktaturer. När det gäller vissa akuta politiska situationer som Irak och tidigare Jugoslavien, etc, så hade det givetvis varit bäst om FN hade ingripit. Problemet är dock att vissa länder blockerar nödvändiga åtgärder genom sin vetorätt i säkerhetsrådet. Ingripandet i ex-Jugoslavien, som de flesta erkänner var nödvändigt, skedde utan FN-stöd. Det är svårt att undvika att ingripa då FN blockeras. Det enda land som har militära resurser att ingripa i sådana situationer är USA.

Så jag håller inte med om att tex ingripandet i Bosnien till skydd för den muslimska befolkningen och mot övergreppen som skedde där kan karakteriseras som ett 'diktatoriskt' övergrepp. bland dem som var utsatta för övervåldet var tacksamheten stor mot USA.

Men som jag framhållit flera gånger tror jag på ett reformerat FN, eller en ny internationell organisation där de demokratiska länderna tilldelas ett särskilt ansvar för den internationella ordningshållningen. En sådan är nämligen nödvändig om man inte accepterar tanken att ett land kan mörda och härja fritt bland sina medborgare och /eller sina grannländer.
Annons
Ramon:

Tror du majoritetsbeslut skulle kunnna vara bra?

Precis som vi har i svenska riksdagen..fast utan veto..

Det tror jag ialla fall..hoppas att det blir så..
Bubben. Ja, antagligen. Men problemet är länder som saknar folklig legitimitet. För de stora besluten och ansvarstagande för ordningshållande i världen bör tas av demokratiska länder. Som är beroende av sina väljare. Så att väljarna kan utkräva ansvar om det görs misstag.
Problemet med FN idag är att det ger glans och status och korrupta diktaturregimer som får umgås med folkvalda ledare. Detta utnyttjar diktatorerna för att visa sin egen befolkning att de är accepterade av omvärlden och att det inte är någon idé med opposition.
Vi får nog ta den nackdelen trots allt. Vi behöver ha ett forum för att umgås med diktaturländerna och ha en kontaktlänk till deras regimer. Men de skall inte ha något at säga till om när det gäller ingripanden för internationellt ordningshållande. De är demokraternas sak.
Att så mycket text kan vara så innehållslöst.
God Fortsättning på 2006 alla USA-vänner
Och ni andra också givetvis
MAY GOD BLESS AMERICA and Sweden
May God bless the victims of US imperialism.
T ex de 1 700 000 tyskar som dog i de allierades koncentrationsläger av svält, sjukdomar och omänskliga förhållanden.
Källa: "Other Losses" (Der Geplante Tod) av James Baque.

Eller offren i Hiroshima och Nagasaki... eller Dresden... eller vietnameserna... eller latinamerikanerna... eller palestinierna... eller irakierna... eller ursprungsbefolkningar eller miljöproblemen de är så bra på att fixa osv osv etc etc.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem